Saturday, February 11, 2023

Dags att ta hem vinst i Fortnox



Alla som investerar i aktier har haft någon gång en aktie som har gått kraftigt uppåt. Så pass mycket att bara idioter köper den. Och nej, jag pratar inte om Tesla, AMC eller Gamestop, jag pratar om en aktie på Stockholmsbörsen som värderas bland dom högsta på börsen, av alla 1122 aktier! Aktien heter Fortnox och är just nu på ungefär plats 32 i PE bland dom högst värderade aktier.

Det finns aktier som är ännu dyrare som till exempel Bioarctic, BICO, Pricer och Lyko. Fortnox är ett riktigt bra bolag, fantastisk resa dom gjort, riktigt bra och starka produkter, trygga kunder som låses in i systemet och har svårt att lämna. Bolaget växer fortfarande snabbt, men aktievärderingen är helt sjuk. Aktiekursen borde halveras för att bli vanligt dyr. 

Köper man aktien idag på 58 kronor så betalar man väldigt mycket. Bolaget kommer växa in i värderingen, ungefär 2026, om bolaget fortsätter växa snabbt. Det kommer Fortnox säkert göra, men jag misstänker att det blir lite svårare tider framöver. Det kommer göra att hela börsen kommer skaka om lite. Då kommer även Fortnox falla, det har vi sett i många liknande aktier. 

Under senaste året har Fortnox nått 60 kr flera gånger och fallit flera gånger till 40 kr, vilket är ungefär -33%. Just nu är aktien på nästan 60 kr och en fall på 10 kr är en fall på -16%. En uppgång borde vara nästan omöjligt över 60 kr, varför ska Fortnox värderas till över PE 100? Jag har ingen svar. Det tar väldigt många år för att växa in i den värderingen. Få vill vänta så länge och riskera sina pengar eller låsa in i aktien med andra ord.

Många bekanta och många på Twitter har skrivit till mig, sälj allt i Fortnox. Allt kommer jag inte sälja, det är ett fantastisk bolag och jag är långsiktig ägare. Jag kan dock minska något, speciellt i dessa tider när det är skönt att ha lite krigskassa ifall någon möjlighet dyker upp. Glöm inte att börsen faller -10% från högsta punkten till lägsta varje år. Då följer många aktier med, vissa faller mer och vissa mindre.

Jag har sett ett fall i Embracer, Castellum, Securitas, SBB, Avanza och många fler aktier på -50% eller mer och det är inte roligt längre när aktieportföljen har en större summa. Känner att Fortnox är näst på tur så jag minskade innehavet med ungefär -40%. Blir det fel val och kursen stiger, så äger jag fortfarande en stor del och om kursen faller kraftigt så passar jag på och köper tillbaka alla aktier jag sålt. Till och med fler för att jag gjorde en rejäl vinst i försäljningen. Aktien är upp +110% i portföljen. Äger fortfarande runt 6% av portföljens värde. Tycker du att jag gjort rätt? Eller fel?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous11 February

    2an det svåraste som finns är att ta vinster.
    Tror det var han på Avanza Hermansson som sa " Historien är full med fattiga aktieägare som aldrig tog vinster. "
    Jag har tänkt på detta i flera år och har tagit ut mina US oljebolag vinster det senaste halvåret.

    Tack för en bra blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar! Tror också att man behöver ta hem lite vinst ibland. Speciellt när bolag har dåliga framtidsutsikter eller är övervärderade.

      Delete