Wednesday, February 22, 2023

Försenad elstöd



Idag blir det några tankar om elstöd, elpriser och nyheter. På kvällen ska jag läsa igenom Kopparbergs rapport och en analys kommer imorgon helt enkelt. Det är ett nytt innehav i portföljen så det blir spännande att se om jag hade rätt eller fel angående värderingen. Om kursen stiger så tjänar jag pengar, om kursen faller så köper jag fler aktier. Oavsett riktning blir jag glad ändå.

Man kan redan nu logga in på elnätsleverantörens hemsida och se en summa som ska betalas ut till elområde 3 och 4. För mig blir det 9 913 kronor. Det är såklart bra att få något tillbaka, speciellt när man har betalat extremt höga elräkningar under vissa månader. Dock tycker jag att elstödet är kraftigt försenad. Nu är elpriserna låga och stödet behövde man för länge sedan. Synd att det går så långsamt.

Eftersom man inte behöver lägga mycket pengar på el längre så är frågan vad ska man köpa för dom pengarna. Spara? Investera? Amortera? Slösa bort? Utlandsresa? Det ska jag fundera över. Jag lutar mest mot utlandsresa, man ska ju leva livet också och ha det gött ibland. För att, varför inte? 

Många klagar på dåligt väder här i småland men jag älskar det. Blås, regn och någorlunda varm väder. Vet ni vad det betyder? Extremt låga elpriser. Det kommer hjälpa många bolag med deras elräkningar, dom kommer bli ovanligt låga. 

Jag har svårt att begripa elpriset på 1 kr i februari och 4 kr per kilowatt i augusti. Är det för att det var vindstilla, varmt och ingen regn? Jag tror att man ska vänja sig med volatilitet i både elpriser och till och med bränslepriser. Ena dagen kan det visa 19 kr och nästa gång man tankar 21 kr litern. Så har vi inte haft tidigare men tydligen är det nya normala. 

Snart kommer säkert nya nyheter som alla ska prata om och både elpriser, bränslepriser och krig kommer vara bortglömda. Vi har ju trots allt glömt pandemin och ingen pratar om det längre. Det går fort över. Ingen pratar om Swedbanks penningtvättshärvan heller. Underbara framtid. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment