Tuesday, February 14, 2023

Kortsiktiga investerare har lämnat Castellum



Castellum är ett fastighetsbolag som jag har ägt länge och investerat mest av mina pengar i. Bolaget har trygga kunder med långa kontrakt och jag är inte alls orolig kring framtiden. När det blev lite stormigt i ledningsgruppen, Akelius som köpt in sig, VD valde att minska sina innehav och lämna till slut så har det stormat även i aktiekursen. Jag köpte massor för 115 kr per aktie och till och med tyckte att andra skulle göra det, risken var väldigt låg för det priset.

Aktien har återhämtat sig något till 163 kr för att sedan falla igen och efter rapporten igår så föll aktiekursen igen till 138 kr. Var rapporten dålig? Jag hade gärna velat gå igenom den men i rapporten stod det klart och tydligt att informationen i denna rapport är ej för offentliggörande. Eftersom jag har några läsare från utlandet så hoppar jag över fakta och skriver bara lite egna tankar och åsikter kring bolaget.

Castellum är stabil och trygg bolag. Ledningen vet vad dom gör och hur finanserna ska användas. Kunderna är bland dom tryggaste man kan ha som Polisen, Eon, ABB, Domstolsverket, Försäkringskassan och liknande. Det rullar på ungefär som vanligt egentligen. På Twitter är det dock totalpanik bland investerare.

Många har sålt alla sina aktier i Castellum, många utdelningsinvesterare valde att lämna när utdelningen slopades för 2023 och det fanns även vissa som tror fortsatt på uppköp av Akelius eller konkurs för bolaget. Så illa är det inte. I stora hela går bolaget ungefär som innan, lite sämre tider framöver men inget katastrofalt.

Bolaget får bästa betyg inom hållbarhetsarbete, har installerat massvis med solceller på sina fastigheter som kommer återbetala sig snabbare än det var tänkt och pengar finns det i bolaget. Behöver dom mer så kan dom ta in mer pengar från oss aktieägare istället för att ta lån eller sälja sina fina fastigheter. Jag behåller mina aktier och avvaktar. Det är en aktie att äga länge och alla spekulanter som investerar kortsiktigt har redan lämnat och sålt alla sina aktier eller kommer göra det närmsta tiden.

Som ni vet så investerar jag som man borde, på riktigt lång sikt och vad som händer under ett kvartal är ganska orelevant för mig. Så länge bolaget säljer mer, får in vinster in i bolaget och gör så bra ifrån sig som dom bara kan så är jag nöjd. För att svara på frågan om jag är orolig? Inte det minsta. För rätt pris ökar jag mitt innehav och som det ser ut idag är jag villig att betala under 120 kr per aktie.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment