Wednesday, July 26, 2023

Bästa kort och brädspel som alla borde ha



Idag tänkte jag dela med mig mina favoriter bland kort och brädspel. Jag äger själv över 50 olika spel och har sett tusentals videos på Youtube på andra intressanta spel. Jag tycker att jag valde dom bästa som passar mig. Jag gillar när man inte behöver läsa en massa text och när det går att lära sig reglerna fort. Hemsida jag använder för kortspel är Webhallen som ofta (inte alltid) har lägsta priser. Köp gärna via länken så stöttar du även bloggen. Vi börjar direkt!

"En del av detta inlägg är en annons för Webhallen.com och innehåller annonslänkar"

Senaste 10 åren har jag spelat över 200 olika kort och brädspel. Idag tänkte jag nämna ett par olika spel som är bland mina top favoriter. Den första är en unik spel där man uppgraderar kryddor (kuber i olika färger) och försöker att samla på sig rätta kombinationer för att samla poäng. Översta raden i bilden är poängkort som visar vilken kombination av kryddor (kuber) man behöver. Raden i mitten är handelskort som hjälper dig att byta en viss färg till en annan. 

Väldigt enkel spel som alla kan lära sig och reglerna är väldigt korta, vilket jag gillar i kortspel. Det ska gå att lära sig på 5 minuter och helst ska man inte läsa något, så denna spel passar perfekt. Spelet heter Century - Spice Road och är från 2017. Idag är spelet min favorit bland hundratals andra.

Ett annat spel som jag gillar och som jag hade kunnat spela om och om igen är Survive - Escape from Atlantis. Enkelt förklarat är det ett spel där man ska rädda sina meeples från ön. Havsnivå stiger och det blir mindre och mindre plats på marken. Meeples behöver hoppa in i båten och ta sig därifrån, men det finns både hajar, valar och monster i havet. Man gör sin tur med sina meeples, kastar en tärning och flyttar på en haj, val eller monster. Dom får både välta båtar, äta upp meeples eller både och. 

Den som räddar flest meeples behöver inte nödvändigtvis vinna. Under varje meeple står det ett värde på dom, för att alla människor är olika mycket värda, eller hur? Dock får man enbart titta på värdet i början av spelet och aldrig under spelets gång. Rolig spel!

Sista spelet jag rekommenderar är Sheriff of Nottingham. Här ska man ljuga. En person är Sheriff och ska kontrollera varor som ska gå förbi. Kontrollerar man och hittar inga smuggelgods så får man betala till den person. Hittar man smuggelgods så får man betalt istället och smuggelgods konfiskeras. Varje vara har poäng på sig och den som ljuger bäst vinner. Även här, precis som i dom andra spelen behöver man inte läsa något vilket är skönt. Reglerna är korta och lätta att förstå.

Kort och brädspel är fortfarande en kul och billig underhållning som bibehåller värde över många år. Därför har jag investerat ganska mycket pengar i Embracer som äger Asmodee. Asmodee står för ungefär 30% av försäljningen i koncernen och säljer hundratals olika bräd och kortspel som är kända världen över. Koncernen har höga skulder och många investerare valde att sälja sina aktier på grund av svårtolkade rapporter, höga räntor och sämre framtidsutsikter. Jag tycker tvärtom. Jag tror starkt på bolaget och deras produkter.

Vilka spel är dina favoriter?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Heaven and Ale, väldigt roligt för flera spelare, tycker om många brädspel aven patchwork i all sin enkelthet när man är två men helt ok med Terraforming Mars också - bland det bästa som finns att umgås kring brädspel ! Problemet är att hitta brädspelsfantaster

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad har spelet med Heaven and Ale att göra? Känns att det saknas någon som helst koppling med himlen eller öl :) Intressant, men nog inte för mig.

      Minst 4 spelare behöver jag, spelar aldrig som 2. Har du fler tips?

      Terraforming kommer jag prova med en kompis, han sa dock att det kommer ta lång tid att lära sig allt.

      Tack för din kommentar!

      Delete