Monday, July 24, 2023

Volvo - En aktie för resten av livet



Lite roligt på Twitter angående Volvo rapport. Ena hälften säger att det är kanonrapport medans andra hälften att det är mycket sämre efterfråga framöver och man borde sälja sina aktier. Vem vet egentligen? Ingen. Har följt Volvo i många år nu och varje kvartal säger många att det viker snart, men i verkligheten fick jag +100% i Volvo på 5 år jag haft aktien inklusive utdelningar.

Fakta: Försäljningen ökade 18% under kvartalet, resultatet per aktie uppgick till 5,30 kronor (5,14). Det operativa kassaflödet i Industriverksamheten uppgick till 12.553 Mkr (7.199). Orderingången har minskat för både lastbilar -10% och ännu mer för anläggningsmaskiner med -41%. Båtmotorer såg också svagare orderingång på -11%. Bussar däremot +23%. Nettokassa i Volvo är på 61 miljarder.

"Vi går successivt in i en mer normaliserad efterfrågesituation med
rekordstark lönsamhet och högt momentum i bolaget. Samtidigt
fortsätter vi att driva innovation och investeringar för att ligga i
framkant av transformationen."

Hittills i år har Volvo tjänat in 11,65 kr per aktie (8,59). Tillsammans med stark kassa, troligtvis 20 kr i vinst i år kan dom lätt dela ut 10 kr i utdelning nästa år, om marknaden är stabil, till och med liten extra utdelning. Om marknaden viker kraftigt, man kan ändå förvänta sig 8-9 kr, ungefär 4% på dagens kurs. 

Personligen tycker jag att rapporten är stabil och till och med något stark. Inte som i skogssektor där vi ser noll vinster eller till och med minus. Här har vi fortfarande rejäla 5 kr i vinst per kvartal vilket jag är mer än nöjd med. Utdelningarna är jag också väldigt nöjd med. Känns som att nästa år kommer jag få mycket utdelning från Volvo, Swedbank och Nordic Paper. Det är mina tre favoriter inom utdelningar år 2024.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous24 July

    Hej
    En aktie för byrålådan.
    Fyller på lite i dipparna och glädjer mig åt utdelningen år efter år.
    //Jojje

    ReplyDelete