Thursday, July 13, 2023

Konsulter på börsen faller, dags att börja småfynda



I mars skrev jag att konsulter är dyra och borde halveras i aktiekurs för att man ska kunna fynda dom. Ingen lyssnade på mig, många till och fortsatte köpa aktier som arbetar med konsulttjänster. Trots att vinsterna är samma eller steg ovanligt mycket på väldigt kort tid. Det är onormalt och det brukar leda till "hissen ner" i aktiekursen. 

Det är precis vad som hände igår, B3 (som jag inte gillar av någon anledning) vinstvarnade och aktien föll -4,7%. När jag skrev att kursen borde halveras i mars så föll kursen i B3 sedan dess med -42%. Anledning till vinstvarning förklaras primärt av en lägre debiteringsgrad medan övriga påverkande faktorer bedöms vara positiva eller relativt neutrala.

Drog stor del av sektor med sig och Prevas som jag började köpa lite smått föll också med -3,6%. Kanske det är bara B3 som har problem och inte hela sektor, men marknaden vill inte ta för stora risker och sålde av lite av allt. Konsult eWork föll -0,4% och KnowIT föll -1,2%.

När jag tittade igenom dom flesta konsultbolag i Sverige och lyssnade på deras Q1 rapporter så kom jag fram till att det är bara Prevas och KnowIT som är intressanta aktier. Känns mycket tryggare på något sätt, mer stabila vinster och kundbasen. Köpte Prevas då den var billig på 118 kr och 10 kr i förväntad vinst. PE 11,6 då. Knowit kostar 161 kr och har förväntad vinst på 13 ungefär, vilket har PE 12,4. Båda är köpvärda tycker jag. 

Finns dock alltid risk att dessa aktier fortsätter ännu mer ned, speciellt om vinsterna faller kraftigt, då finns det ingen stopp i hur långt ned det kan gå. Jag kan ta den risken och därför ökat lite mer i Prevas under gårdagens fall i aktiekursen. Fortfarande litet innehav i portföljen runt 1,2%. Nu längtar alla till rapportsäsongen som börjar, ja, nu på fredag för mina aktier!

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous13 July

    Hej
    Hade tidigare en hel del av konsulterna i portföljen.
    Alla utom Prevas,där jag sitter lång,är dock sålda sen en tid tillbaka med blandade resultat.
    Prevas känns ganska stabil för den typ av bolag,precis som du skriver.
    Väger ca 1% av portföljen och kommer nog att hållas där.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner13 July

      Vissa konsulter känns tryggare än andra och jag behöver öka min andel i just denna bransch. Fortsätter öka, trots oro i omvärlden. Vi har mycket gemensamt du och jag!

      Delete
  2. Anonymous13 July

    Så är det nog!
    //Jojje

    ReplyDelete