Friday, July 14, 2023

Axfood utdelning är i fara



Willys rapporterade försäljningsökning för jan-jun med +14,2% jämfört med förra årets första halvår vilket är riktigt bra och starkt. Vinsten är dock något lägre än förra året på 5,13 kr per aktie (6,02 kr).

Jag har skrivit om Axfood koncernen tidigare och tycker fortfarande samma sak, att bolaget är väldigt bra, kommer prestera väl även framöver, men värderingen av aktien är något hög. Kommande utdelning är Axfood i fara, Axfood brukar dela ut ungefär 70-80% av sin vinst, under 2023 är det 8,15 kr som delas ut, hälften redan utbetalats och andra halvan betalas ut den 27 september. 

Vinsten för 2023 kommer landa på lite över 10 kr tycker jag (jag brukar gissa ganska rätt eftersom det förändras inte mycket i bolaget). Bolaget gillar att höja utdelning varje år men i början på 2024 kan det bli en sänkning för att 8,15 kr är redan 81,5%, jag tror inte på höjning där och jag tror inte på en rejäl vinstökning. Om det blir höjd utdelning så måste dom betala ut nästan hela sin vinst eller använda befintlig kassa för det.

Axfood historiskt värderats till mellan PE 18-24 under senaste 10 åren. Det ger en rimlig aktiekurs idag i spannet mellan 180-240 kr. Torsdagen avslutades med aktiekursen 237 kr vilket är något högt. 

Det är 2023, men vi ska titta på nästa årets vinst istället. Eftersom 2022 avslutades med 11,04 kr i vinst så tycker jag att det är rimligt att anta att det blir lite högre än så. Jag förväntar mig 12 kr i vinst för 2024 eftersom Axfood säljer mycket mer än för ett år sedan. 

För att sammanfatta så 2021 var vinsten 10,2 kr, 2022 var det 11,04 kr, förväntar mig nu 10,5 kr för 2023 och det borde slå nya rekord på 12 kr under 2024 på grund av lägre råvarupriser, el och den höga försäljningen jämfört med 2022. Det ger en rimlig aktiekurs på längre sikt i spannet mellan 216 - 288 kr. Därför kostar Axfood redan nu 237 kr. Det är rimligt värderat på längre sikt.

Glöm inte bara att man kan köpa andra aktier som säljer mat som kostar hälften av vad Axfood gör, till exempel Ahold Delhaize från Nederländerna, Europris i Norge eller liknande bolag som har mycket lägre PE tal. 

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous14 July

    Hej
    Om nu inget helt oförutsett händer under Q3 o Q4 så tror jag nog att de gör en liten höjning trots allt.
    Kanske bara en femöring:-) för att fortsätta utdelningstrenden.
    Vi får väl se vem som får rätt!
    Ha de gott i solen!
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous14 July

      Glöm inte problem i nya lagret, stora investeringar i solceller och fortsatt hög inflation

      Delete
  2. Anonymous14 July

    Jag vet men tror ändå på en liten höjning.
    Dock så är vi bara halvvägs genom 2023 så mycket kan ju hända.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi som människor (dom flesta av oss) är positiva i grunden och tror samt hoppas på bättre vinster och högre utdelningar i alla bolag men så lätt är det ju inte. Vi måste räkna med sämre tillväxt någon gång, sämre utdelningar och räkna försiktigt på aktievärderingar. Även då gör man dåliga beslut, men färre förhoppningsvis :)

      Jag hoppas på högre utdelning i Axfood också, men räknar med samma eller lite mindre. Hoppas jag blir glatt överraskad!

      Delete
  3. Köper Kroger (usa). P/e 10.95 och delar ut ca 30% av vinsten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket tryggare än Axfood! Fortsätt fylla på, kan bli en uppvärdering när som :)

      Delete
    2. känns så, jag har Axfood med, men jag fokuserar mer på USA i dagsläget än på mina svenska innehav. Det enda tråkiga med kroger är att DA är relativt låg, men jag antar att om man bygger på så kommer procenten förhoppningsvis öka och ligga relativt högt om 10-15 år

      Delete
    3. Om man inte köper hela tiden och ökar sitt gav så stiger utdelning både i belopp och procent. Fortsätter du köpa så ligger det nog på ungefär samma. Sen beror såklart på när du köper :) i dippar är nog bäst.

      Delete