Tuesday, July 11, 2023

Testa dina PE nyckeltal



Kryddor, frukter, bilar och oavsett vad du väljer så kostar dom olika mycket. Aktier kostar också olika mycket beroende på hur många aktier finns det i bolaget, vilken kurs har dom valt från början och hur vinsterna i bolaget utvecklas.

Min favorit nyckeltal är PE talet - Aktiepris delad på vinst. Om Axfood kostar 230 kr idag och förväntas göra en vinst på 10 kr i år, så betalar jag 230/10=23 kr per 1 kr vinst som dom förväntas göra. Siffran 23 blir då PE talet.

Ju lägre PE talet desto bättre. Dock fungerar inte PE talet på investmentbolag som Investor, Latour, Industrivärden och liknande bolag. Det fungerar inte heller på fastigheter som Castellum, Cibus, Fabege osv. Räkna inte heller med minus PE tal, då gör bolaget förlust. 

Såg på Twitter att någon samlade ihop alla aktier som den hade och räknade fram en snitt PE tal för hela portföljen, borträknat investmentbolag och fastigheter. Det ska jag också göra idag. Jag har 14 aktier som ska räknas på och snitt PE tal som jag fick är PE 24,05. 

Enligt Google så har historiskt sett P/E-talets genomsnittliga värde legat mellan 12 och 16 för börsen som helhet. Det betyder att mina aktier är dyrare än börsen som helhet. Då borde mina aktier som helhet falla något i pris framöver eller dom bolagen kommer fortsätta prestera väl och växa in sig i PE talet. När vinsten stiger, faller PE talet. Historiskt sett så stiger börsen som helhet över tid. Hur ser din PE tal ut? Prova att räkna fram!

Två Månadslöner

11 comments:

  1. Anonymous11 July

    För mig blev det 18 aktier, med snitt-P/E 7,84

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner11 July

      Oj då! Det var billigt! Då borde dina aktier stiga med 30-50% kommande åren! Allt under PE 10 är billigt tycker jag!

      Delete
  2. Anonymous11 July

    Man hoppas ju på det!

    ReplyDelete
  3. Anonymous11 July

    Jag behövde inte räkna ihop dem, har lagt in alla bolag i en bevakningslista på Avanza, (även de som inte ligger hos dem) då kan jag se snittavkastning, snitt p/e osv. :) Mitt snitt blev 10,71. Antalet bolag är nu uppe i 21 st.
    /Katarina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tips! Och låter billigt!

      Delete
    2. Anonymous11 July

      Jag menade förstår snitt-Direktavkastning, inte avkastning i allmänhet, det tar ju inte hänsyn till fördelningen. :)

      Delete
    3. Jag förstod dig ändå, men bra med förtydligande! Är du nöjd med börsen hittills i år?

      Delete
    4. Anonymous11 July

      Avanzaportföljen har levererat helt ok, om än inte i linje med index. (Dock är jag lite över index på ett år.) Nordnetportföljen (KF) som större delen av året haft tre innehav har underpresterat rejält och är på minus för i år. Utdelningen har varit den största behållningen hittills. ☺️

      Delete
    5. Två Månadslöner12 July

      Låter som helt ok utveckling. Har haft lite tankar att sälja tillväxtbolag och satsa bara på utdelningsaktier, men när marknaden vänder så stiger tillväxt mycket mer än utd. aktier.

      Delete
  4. Anonymous12 July

    70 innehav, P/E 12.6 i snitt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner12 July

      Det var några stycken! Låter som att det kommer gå bra för dig med, inte alls högt värderat! Jag har ett par stycken med väldigt hög PE tal som drar upp snittet, men dom innehaven är ganska små i portföljen.

      Delete