Wednesday, July 12, 2023

Lite om Två Månadslöner



Vem är Två Månadslöner och varför ska du följa mig och min resa? Jag är 31 år gammal (snart 32), är lönekonsult, arbetar på ett mellanstort företag på en mindre ort i södra Sverige. Har jobbat med lön i fem år ungefär och innan har jag jobbat i olika branscher under kortare perioder, bland annat restaurang, metallindustri, pappersbruk, tryckeri och lager. 

Sedan vad jag minns var jag väldigt sparsam, redan i tidig ålder samlade jag på Burago leksaksbilar som är gjorda av metall och är från Italien, riktigt bra kvalité. Jag visste att dom kommer hålla länge. När jag var i 20 års åldern gav jag alla bort till min brorson och började samla sällskapsspel istället. Jag gillar när saker håller värdet länge.

gymnasiet valde jag inriktning handel och administration för att jag ville lära mig mer om ekonomi och marknadsföring. På universitet fortsatte jag med arbetsrätt och sedan läste även på yrkeshögskolan till produktionsledare och sedan till lönekonsult. Mycket erfarenhet samlades upp under en kort tid.

Jag har bestämt mig att det räcker att plugga i skolan och från och med nu ska jag vara självlärd istället. För att göra det ska jag fortsätta titta på dokumentärer, lyssna på framgångsrika personer på Youtube, lära mig från miljardärer från böcker, rika privatpersoner och andra framgångsrika bloggare samt fondförvaltare.

Om du följer mig på min resa till tidig pension så kommer du lära dig massor. Hittills har jag och min fru byggt upp över 10 olika passiva inkomster och flera nya är på väg. Nettoförmögenhet (alla tillgångar minus alla skulder) är över 2 miljoner kronor idag och målet är att samla 10 miljoner fram till år 2040. Sedan kommer vi gå i tidig pension och leva på pengarna. Om det blir Sverige eller utomlands återstår att se.

Två Månadslöner blogg passar alla, här skriver jag mina tankar kring olika aktier och dess värdering, nya lagar och regler som är bra att känna till, tips på hur man sparar pengar, förslag på olika sidoinkomster, billiga aktiviteter, bokrecensioner, tankar och råd kring privatekonomi och kommenterar olika nyheter. Ibland händer det att det dyker upp något som inte är kopplad mot ekonomi eller en annons då och då, men sällan. Välkomna!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment