Tuesday, July 18, 2023

Tråkigaste rapport på börsen



Den tråkigaste rapporten i min aktieportfölj är såklart Investor. Det är som att skriva om en fond och hur det har gått för den. Investor äger helt eller delvis massor av olika bolag från mobiloperatör Hallon till ABB. Att läsa delårsrapporter från investmentbolag är nog lika tråkigt oavsett om det är Investor, Latour eller Svolder.

70% av Investor är noterade bolag som finns att köpa på börsen som Atlas Copco, Astra Zeneca, SEB, Ericsson m.m. 20% är Patricia Industries som äger tiotal bolag inom medicinteknik, läkemedel och hjälpmedel som rullstolar osv. Resterande 10% är inom EQT. Dom är investerade i hundratals bolag och har egna fonder. Bolag som dom köper är i blandade storlekar och jag känner tyvärr ingen bolag i deras lista. Här är hela listan på vad Investor äger.

Det enda intressanta för mig är vad allt Investor äger är värt. Delar du hela summan på antalet aktier som finns, så får du substansvärdet. Är bolaget värt mer än vad alla aktier kostar så betyder du kan köpa hela Investor med rabatt. Det är det vi vill göra. Historiskt har rabatten legat på 12-18% och jag lyckades för några år sedan köpa till 20-22% rabatt.

Investor har visat en substansvärde på 252 kr per den sista juni 2023 men efter Ericssons aktiefall och sur börs har den idag minskat till ungefär 246 kr enligt ibindex.se vilket är runt 16% substansrabatt. Ett rimligt värderad aktie helt enkelt. Varken billig eller dyr. 

"När vi blickar in i det andra halvåret 2023 bör man komma ihåg att det tredje kvartalet 2022 var starkt, medan det fjärde var relativt svagare. Detta kommer att påverka jämförelsesiffrorna för de två kommande kvartalen", skriver Investor-vd:n vidare.

Mest ägda aktien fortsätter att tuffa på. Undrar bara lite varför säger VD att det blir svåra jämförelsetal? Betyder det ingen tillväxt jämfört med förra året? Svag resultat kanske som kommer? Blir kul att följa och aktien ligger fortfarande runt 200 lappen, precis som innan rapport. 

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous18 July

    Hej
    Tråkigt,tryggt och fan så bra!!
    Mitt klart största innehav för tillfället och kommer troligvis att var det för lång tid framöver.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner18 July

      Dom flesta har Investor som störst innehav, helt rätt tänkt. Den ligger på första plats hos mig med, men Castellum är nära att ta över första platsen.

      Delete
  2. Anonymous18 July

    Fyller du på i Castellum nu eller säljer du av i Investor??
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen av dom, dom sköter sig själva nu. Är redan väldigt stora innehav båda två 😇 köpt mer Prevas idag 🤗

      Delete
  3. Anonymous18 July

    Samma här!:-)
    //jojje

    ReplyDelete
  4. Sitter med Xact norden och Industrivärden som mina största innehav i svenska portföljen, tätt följda av Handelsbanken och Xact Sverige. Utländska portföljen toppas av Intel.

    I barnens portföljer så är Investor det största innehavet dock. Vill spela det lite säkrare med deras framtid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh vad glada dom blir när dom fattar vad aktier är för något! Jag borde öka mer kraftigt i fonderna, men tycker det är roligare med aktier, har du någon tips på hur jag kan tvinga mig köpa mer fonder?

      Delete
    2. ETF:er? Jag ser dom som investmentbolag bara.

      Barnen har annars koll på aktier, min dotter är intresserad då hon ser vad det kan bli på sikt och vilken skillnad det gör om man börjar i tid.
      Min grabb däremot är helt ointresserad av sparande och investerande.

      Delete