Tuesday, July 4, 2023

Några få fonder räcker långt



Indien fond är nu över 20 000 kr och USA fond är nu över 15 000 kr. Tillsammans är fonderna över 35 000 kr och jag fortsätter mata fonderna i portföljen med nya pengar. Dessa två känns som bra komplement till min övriga portfölj som ni kan se här

Jag tror starkt på både USA och Indien kommande decennier. Det finns många anledningar och jag ska inte gå in i detalj just idag. Att spara i fonder är faktiskt väldigt lätt och lite tråkigt då det inte händer så mycket där. 

I år har det varit fin utveckling för fonderna (Indien ETF heter det men är typ samma sak som en fond, enda skillnaden att den kan handlas direkt, man slipper vänta 1 dag tills det uppdateras på kontot). Indien ETF gick upp bara 4,59% men eftersom jag köpte på botten i år så är min utveckling 10,43%!

USA fonden gick upp 24,24% och eftersom jag köpte dyrare varje månad så blev min utveckling endast 16,91%. Riktigt bra ändå, eftersom svenska aktier i min portfölj har inte presterat alls bra i år. AI hajp drar USA indexet upp rejält. Det kommer nog en mindre korrigering snart i USA.

Dock är jag inte det minsta orolig, vissa aktier har fallit alldeles för mycket i Sverige och när det kommer hyfsad bra rapporter så kommer aktiekurser att återhämta sig. Det viktigaste är att hela portföljen stiger över tid och fortsätter öka portföljens värde. Det går upp och det går ned, det ingår i spelet.

Man behöver inte många fonder i portföljen, dessa två har hundratals aktier som dom investerar i, typ 500 största bolag i USA och ett par hundra största Indiska bolag. Det räcker gått och väl för att få en bra utveckling i portföljen. Hela landet måste drabbas eller valutan ska kollapsa för att det ska påverka min portfölj. Just nu dock påverkar inte fonderna mig speciellt mycket, eftersom det är bara en mindre del av totala portföljens värde. Vad har du för favoriter inom fonder och ETFer?

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Anonymous04 July

    Viktigt att komma ihåg att varje köp/sälj av ETF innebär courtage och växlingsavgift (om den inte är i SEK)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det stämmer. Jag har räknat på det och ETF:en i Indien är ändå billigare än billigaste fonden på Avanza, trots avgift för valutaväxling. Därför jag köpt den :)

      Delete
  2. Anonymous05 July

    Jag har Spiltan Investmentbolag Aktiefond och Spiltan Global som grund och funderar över en fond till, har du något förslag som skulle passa funderat på Avanza Zero eller Plus Alla bolag eller Amf småbolag ? // Nybörjaren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, alla bra fonder. Det beror lite på vad du tror på och gillar mest. Låter som småbolag, så lägg till småbolag i så fall. Alla är bra, titta på största innehav t.ex. och avgiften. Sen beror vilka aktier du har osv. Det är smaksak egentligen, det finns ingen rätt eller fel fond när man väljer bland dom populäraste.

      Delete
  3. John Berglund06 July

    Det är fantastiskt.. men jag har inte flera decennier på mig! 😭 Har redan bestämt att jag ska hoppa utför ett stup om jag inte kan sluta tvångsarbeta inom 3 år 🙏

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför inte bara byta jobb till något roligare och mer givande?

      Delete
  4. Tobbe08 July

    Hej, jag har en ETF som heter iShares Asia Pacific Dividend som jag har blivit förtjust i. Precis som en Indienfond kan det vara bra att få täckning i Asien. Delar ut hyfsat också.

    ReplyDelete