Sunday, September 8, 2019

Bevakning Essity



Essity är hygien och hälsobolag som säljer toalettpapper, hushållspapper, mensskydd, blöjor, plåster, hudvård, skydd, tork, bandage och mycket annat omkring. Alltså produkter vi alla, upprepar alla använder. Det finns ingen människa i Sverige som inte använder någon av Essitys produkter. Vilket är bra för bolaget. Höjda priser leder till höjda intäkter och gladare aktieägare. Även företaget jag jobbar på använder toapapper Tork från Essity. 

Har funderat länge att köpa in mig i bolaget men som alltid kursen gick upp rätt mycket och då sitter man där fundersam om det är bra timing eller inte. Då jag är fullinvesterad i annat just nu så avvaktar jag tills nästa Trumps tweet eller dåliga makroekonomiska siffror för att köpa in mig i bolaget. 

Långsiktigt är bolaget bra, ledningen med, produkter och efterfrågan är stabil och det är en bra investering. Kanske inte den bästa men definitivt bra. Och allt som är bra är inte dåligt, det viktigaste i investeringar är att inte förlora pengar.

P/E talet är 24 och tidigare år har det legat på 20, om vi tittar på förväntad vinst år 2019 är det 13 kr enligt Avanza. Priset borde alltså vara 260 kr, men den är lite dyrare på 292 kr. För att P/E ska vara samma som tidigare år ska Essity tjäna 14,5 kr i år, vilket är osannolikt. Börsdata tror på 12 kr i vinst, lite högre än förra året. Då tror dom på aktiekurs 240 kr, kanske lite mer.

Oavsett hur jag än räknar får jag inte ihop det och det känns lite dyrt. Det hjälper inte heller när Avanza och Börsdata visar lite olika nyckeltal så det är svårt att veta vilket är den senaste och rätt. Direktavkastning på 2% är lågt jämfört med det flesta på börsen, vilket är också ett tecken på att kursen är för hög. Vill gärna köpa bolagen, men inte idag, hoppas det kommer en större nedgång, så passar jag på. Annars vägrar jag betala premium när bolaget är normal med normala framtidsutsikter. 

Rekommendation: Avvakta

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment