Monday, September 23, 2019

Verkstad sjunker



Idag är det tyskland som visar svaga PMI siffror för industrin. Det betyder att verkstadsbolag på börsen sjunker sakta neråt. PMI står för inköpschefsindex, jag ska inte gå in i detalj, det viktigaste att veta är att orderböcker får sjunkande volymer i verkstadssektorn som oroar många. 

Bolagen som fick mest stryk idag är Veoneer, SSAB, Sandvik, Skanska, NCC, PEAB, Electrolux, Volvo, Epiroc och många andra. Sverige har många bolag just inom verkstad, vilket är känslig för lågkonjunktur och sjunkande volymer. 

Vill du skydda din portfölj lite, finns några alternativ som Axfood, ICA, Astra Zeneca, Recipharm, Tele2 och Telia. De brukar hålla mycket bättre en krasch på börsen. 

Jag tänker dock positivt oavsett, går börsen bra, så är jag nöjd och tjänar pengar. Går den neråt varje dag, då blir jag glad och köper mer av de fina bolagen som finns, för att jag vet att bolagen återhämtar sig. 

Swedbank tillsammans med Kepler Cheuvreux har gjort en analys på vilka aktier de tror man kan ha i byrålådan. Det betyder på mer än 10 års sikt eller längre. Bolagen i portföljen var Sandvik, Tomra Systems, MOWI, HM, Autoliv, Sweco, Novo Nordisk, Atlas Copco och även bolagen som jag är delägare i som Investor, Securitas, SCA och Skanska. En kompott av olika branscher helt enkelt. Jag har även kryddat med andra fina bolag som Axfood, Castellum, Swedbank med mera.

Det finns ingen som vet hur framtiden ser ut, kanske det är IT som kommer att blomstra eller skog, kanske fastigheter eller dagligvaror. Gör riskspridning i olika branscher och över tid, om inte alla, så är det flesta som kommer att växa. Tid, det är det som behövs. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment