Saturday, September 7, 2019

Bevakning THQ Nordic



THQ Nordic är ett spelbolag som växer snabbt. Spel för PC, Xbox, Playstation som State of Decay, This is the police, Blob, Raven och de senaste som fler och fler känner till, Saints Row, Wreckfest, Generation Zero, Cities Skylines, Biomutant, Grid, Dead by Daylight och många andra. Bolagen köper upp mindre bolag och fortsätter sin resa snabbt med mindre och mindre konkurrens. Jag själv har spelat några av deras spel, som är helt ok men inte lika bra som Call of Duty, Battlefield, Need for Speed eller GTA. Det kommer dock bättre och bättre spel, sista släppet som bolaget gjorde var Metro Exodus vilken var riktigt bra och överraskade många. Jag tror på bolaget och tror att det kommer att växa ännu mer och köpa fler titlar som kommer utvecklas och förbättras med tiden. Har även en känsla att bolagen ska börja lite med filmer också, då en av deras köpta bolag gör till viss del filmer. THQ har även runt 30 spel pågående som vi inte vet vad det är, vilket kommer att vara spännande att ta reda på nästkommande kvartalen. Spelbranschen växer snabbt och bolaget har möjligheter att vara riktigt stor i framtiden. 

2016 november var kursen på 28 kr när bolaget kom upp på börsen, idag, ungefär 3 år senare är kursen på 236 kr. Nästan 750% ökning, vilket är extremt bra och är en av dom bästa som jag har sett på så kort tid. 

Bolaget har levererat senaste 4 kvartalen, vilket gjorde att det blir dyrare varje gång att köpa in sig, P/E talet är på hela 73 och deras vinst för 2019 blir ungefär 3,22 kr och ingen utdelning. Det är ett stort frågetecken om det är värd att köpa, jag ser större risker än möjligheter, så jag avvaktar. Stora nackdelar är att P/E är hög,  ingen utdelning, och Swedbank Robur fond som ägare med 9,10% av aktier. Väljer dom minska innehavet kommer det att bli kollaps i aktien. Tveksamt att de kommer köpa på dessa nivåer vi är på nu. Jag väljer heller andra bolag som är mer stabila och säkra...

Hade varit kul för diversifieringens skull och mer som förväntningsbolag, men pengar är inte lätta att tjäna ihop och lägga dom i THQ aktien känns fel just nu, kanske en annan gång. Som ett exempel är Fortnite som dök upp riktigt snabbt och tog över extremt många spelare och lyckades även behålla dom länge. Tänk om det dyker upp någon igen och tar över THQ spelarbas? Mina favorit spel har alltid varit Battlefield, Tomb Raider, Hitman och Mafia. Det är bara dom som jag ser fram emot nästa release... 

Rekommendation: Avvakta

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment