Friday, September 13, 2019

100 lapp här, 100 lapp där



Willys har ett erbjudande nu för Willys plus kunder. Jag är kund där och fyllde nyligen år. Fick ett mail att jag kan hämta gratis kladdkaka i butiken. Jag blev faktiskt lite imponerad av Willys. Det kommer upp i mitt mail lite erbjudande då och då, men inte särskilt mycket. Sällan det är fynd dock. Självklart hämtade jag mitt present. Nu när jag tänker på hur mycket jag spenderar om året där, blir det rätt så mycket, men maten behöver man och skräp vill man inte äta heller. Personligen vill jag inte snåla på allt. Genom att vara Willys plus kund har jag sparat i år 728 kr vilket är gratis pengar med andra ord. Det blir rätt mycket pengar som sparas och hade jag inte varit kund hade det varit ändå samma köp och jag hade varit 728 kr fattigare. Är jag nöjd? Ja.

Förra året planterade vi potatis hemma, lite avskilt från trädgården och glömde det. Ett år senare, hittade vi massor med färsk potatis, en hel hink blev det av några få som vi planterade och det finns säkert mer kvar. Kostar runt 10 kr kilo, så sparade säkert ett par hundralappar. 

Vi har några jordgubbsplantor som förökade sig till fler små plantor i våras. Du får gissa vad jag gjorde? Självklart sålde jag nästan alla för 5-10 kr st. Enda kostnaden för mig var lite jord och plastkrukor, typ 80 kr. Om jag minns rätt fick jag in 380 kr vilket är ändå plus. 

Funderar på att sälja lite skräp under resten av året och få in en tusenlapp till så är jag nöjd för året. 

Har gjort en god gärning med när jag köpte småkakor av fotbollslaget. Har även gett bort min parkeringsbiljett till en pensionär som kostade 30 kr. 

Jag tycker det är roligt att spara och mina investeringar och amortering går bättre för varje månad som går och det gör mig glad. Hade jag inte varit sparsam, hade jag säkert köpt ny mobil, nyare bil, mer kläder och uppgraderat min dator. Töntigt, då jag har allt det, kanske inte det nyaste men det funkar. Jag vill hellre avstå dessa saker nu och njuta av en eller två extra månadslöner varje år, livet ut. 

Har du en månadslön på 20 000 kr, behöver du 4% utdelning från dina aktier (vilket är rimlig förväntning) och en summa på 500 000 kr på konto. Sparar du 5000 kr i månader på aktier, borde du komma upp till 500 000 kr inom 7 år. Dina investerade pengar är 420 000 kr och utdelningar genom åren täcker 84 000 kr. Sen går det bara snabbare och snabbare. 

Oftast säger folk det är omöjligt att spara så mycket, det är halv miljon vi pratar om. Det går inte då jag har familj och semestrar att planera. Vi behöver renovera och bla bla bla. Det betyder att de vill inte spara och inte heller bli rika. Det krävs disciplin att spara lite varje månad i många år. Oavsett hur mycket du sparar går det ändå plus, vilket jag ser som positivt. 

Du jobbade hela 2018 till exempel, fick en årslön på flera hundra tusen, visa mig hur mycket av dessa pengar du har kvar. Många hade svarat, inget. Ett bättre svar är, amorterat 50 000 kr extra, investerat 60 000 kr i aktier eller fonder och har 20 000 kr på konto. Även investering i youtube kanal på 10 000 kr som ger lite extra intäkter vid sidan om är bättre än inget. Fundera på det och jag kommer att fråga dig igen om tre månader, år 2020.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment