Monday, September 16, 2019

Köp Kvalité



Har du någon gång köpt något som gick sönder efter ett par användningar? Har det gått sönder precis innan garanti tog slut? Har du köpt två stycken för att du vet att den ena kommer inte hålla länge? Det tillverkas massor med skräp som vi köper och hoppas på att de håller. Det gör dom oftast inte.

Själv köpte jag en tjock tv för många år sen och den höll i två år innan ljudet försvann. Det var en billigare variant och mina föräldrar köpte samtidigt Samsung tv som höll hur länge som helst. 

När jag flyttade till min första lägenhet köpte jag en skruvdragare för 600 kr med märke Best Tools. Jag var student och snålade på allt. Jag kunde köpa bättre men trodde att den kommer att hålla för enklare jobb. Den hade jag i tre år och batterierna laddades inte längre. När jag började leta efter en annan skruvdragare, de var mycket mindre och lättare. Mycket hade förändrats på så kort tid. Köpte en Ryobi som är inte den bästa kvalitet, men hyfsad bra och den har jag fortfarande efter 4 år och fungerar som ny. Batterierna är bra och finns mycket kraft. Har blandad cement, borrat betong och snickrat i många timmar.

Köpte en LG smartphone som höll i tre år och sedan startade inte längre. Försökte få liv i den med nytt batteri, strömsladdar men inget hjälpte. Köpte en billig Samsung, fem år senare har jag fortfarande kvar den, batteri är mycket sämre nu men fortfarande håller en heldag. 

När jag var student köpte jag en HP laptop för 4 000 kr, ett par veckor senare insåg jag hur illa den verkligen är. Processor, hastighet, grafik för spel, allt var hur dåligt som helst. Det stod inte så i reklambladet. Med lite tur lämnade jag tillbaka den. Hittade sedan en stationär dator Asus på blocket, den var flera år gammal men med mycket bra prestanda. Köpte till skärmen och betalade lite mer i slutändan. Vilken skillnad! 

Det som jag vill att ni tar med er efter att ha läst inlägget, är att välja bra eller utmärkt kvalité istället för billig, det duger variant. Bra kvalité håller mycket längre och ger mer glädje att jobba med. 

Bolag som tillverkar bra kvalitetsprodukter är till exempel Husqvarna, blå Bosch, Samsung, Sony, Asus, Apple, Toyota, Brother, lfö, Volvo, Kärscher, samma gäller även mat och annat. Det är riktigt stor skillnad på billig kycklingfilé och Kronfågel till exempel. Även samma gäller aktier, köp bra bolag långsiktigt så kommer de upp i värde. Inspiration på bra aktier kan du se i min portfölj här.

Finns även extremt bra kvalitetsprodukter men dessa brukar vara väldigt dyra oavsett nya eller begagnade. För en vanlig kund som du och jag räcker det med bra kvalité. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment