Tuesday, September 24, 2019

Scandic Hotels



När jag bläddrade igenom dagens rekommendationer under måndagen kunde jag inte se logiken i SEB Equities rekommendation på Scandic Hotels. Har de ens löst senaste rapporten?

"SEB Equities höjer sin rekommendation för Scandic Hotels till köp från behåll. Riktkursen ligger kvar på 90 kr. Det framgår av Bloomberg. Aktien har gått ned med 17,5 procent de tolv senaste månaderna och stängde på 77,75 kr i fredags."

Jag har alltid velat ha Scandic bara för att det är så känd i Sverige, men när jag läste senaste rapporten tänkte jag, vad bra att jag inte köpte den, inte ens på dippen. Jag blev inte imponerad på någon front.

Bolaget växer långsamt, marknaden växer långsamt, förväntad avkastning på 1-2% om året med mera, med mera. Inflation hade ätit upp mer än vad bolaget växer. Lägg på skatter på ISK konto och då är man back. Kursutveckling i aktien är 0% på 3 år. Hellre ha Swedbank som har gått ner, där finns det i alla fall hopp att det vänder, att räntor börja gå upp, att ledningen bytas ut och klargör alla frågetecken. 

Enda fördelen jag hittade i Scandic var utdelning som idag är på 4,5%. Tänkte gräva in i lite djupare analys, men börsdata inte fungerar, så struntar jag i det. Bolaget är ändå inget att ha i dagsläget.

Jättedålig analys av SEB tycker jag. Att bolagen ska växa in i 90 kr intervall, kräver en ökning på 15% i aktiekursen. Att det skulle hända krävs riktigt bra siffror från Scandic eller väldigt positiva nyheter. Jag är tveksam.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment