Monday, September 16, 2019

Upp till 300 tjänster försvinner på Billerud



På grund av lägre takt i uppstarten av den nya kartongmaskinen i Gruvön justeras kostnaderna till 150 MSEK mer än planerat. Produktionen för 2019 kommer att vara lite lägre än planerad på grund av komplexiteten att integrera den nya maskinen med bruket. Totala förväntade kostnader för 2019 är just nu på 650 MSEK från tidigare 500 MSEK.

Ni kan säkert tänka er vad som hände med aktiekurser efter detta pressmeddelande. 


Vad jag tror om bolaget är att den kommer att fortsätta leverera bra i år och i framtiden, dock lägre än marknaden förväntar sig. Det ställs höga krav på bolaget därför varje dålig nyhet ger en smäll i aktiekursen. Är man långsiktig så kan man strunta i kursen och hämta utdelningar varje år på 3-4% vilket är mycket bättre än konto på -2% varje år i inflation. Kursen kommer nog att ligga på 105 kr nivå ett tag till och sen får vi se nästa månad när rapporten kommer om det blev som vi trodde, bättre eller sämre. Själv väntar jag tills det blir en bra pris på aktien, som är enligt min uppfattning på 96 kr, då är avkastning på 4,5% vilket är bra och sannolikhet för lägre värdering än så är osannolikt, då andra förvaltare börja köpa på sig Billerud.

Vi ska inte glömma att både VD, Finanschef Ivar Vatne och chef för division paper Helene Biström har massa aktier själva som köptes för 113 kr st.

Ivar meddelade att maskinen producerar fin kvalité, kunderna är nöjda och priserna är bra. Prognoserna längre fram går enligt plan, att maskinen producerar på full kapacitet år 2021. 

I en annan pressmeddelande kom det fram till att Billerud ska börja kostnadsbesparingsprogram. Det leder tyvärr till att upp till 300 medarbetare får lämna Billerud. Vilket är supertråkigt. Besparingarna kommer att gå upp till 250 MSEK under år 2020 och år 2021 framåt på cirka 600 MSEK. 

Enligt mina kunskaper som lönekonsult ser jag redan förhandlingar med facket och många avgångsvederlag som ska betalas ut vid slutlönen. Det gäller oftast tjänstemän och kostar lite extra än vanlig arbetsbrist. Det leder till högre kostnader i år. Eftersom jag är långsiktig i mitt ägande så behåller jag aktier och köper mer när det är under 100 kr, vilket tyvärr vi kan hamna en kortare period tycker jag. Allt hänger på delårsrapporten nästa månad.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment