Saturday, September 14, 2019

Hittade pengar del 1 av 2



Har du hittat pengar någon gång? Det har jag gjort och stora belopp. Åh vad glad jag var då, kan knappt beskriva det. Minns den dagen som det var igår...

Första gången var jag ungefär 4 eller 5 år gammal. På morgonen gick jag ut, dammade av min trehjuling och körde iväg. Jag lekte på gatan och mina föräldrar kunde se mig genom fönstret, det fanns inga bilar där, kanske en körde förbi under hela dagen, lite trafik med andra ord. Plötsligt stannade jag och tittade ner i en pöl. Det var 500 kronor sedel, blöt, smutsig och killen i bilden tittade på mig. Jag klev av min trehjuling, plockade upp det försiktigt och sprang hem. 

Som tur är, min mamma strök kläder då och när jag gav henne 500 kr, torkade hon av den av frågade var jag fick den. Jag berättade att det låg på gatan i en pöl. Mina två äldre brödet låg i sina sängar och sov. När de hörde det, hoppade båda upp, tog på sig kläder och sprang ut. Jag frågade mamman, varför springer de ut? Hon svarade: "Det kanske finns mer". Jag sprang ut igen, men jag var inte lika snabb som mina bröder, det lyckades titta igenom hela gatan framför min näsa och hittade 200 - 300 kr var. Det var så jag lärde mig vad pengar är och vad man kan göra med dom. Om jag minns rätt så köpte jag begagnade jeans på marknaden och lite leksaker.

När jag var liten så bodde jag utomlands och detta hände ungefär för 25 år sedan. Flera dagar efter hörde jag rykten att det var någon granne som bodde längre bort på gatan som kom hem full och tappade hela sin månadslön. Det var inte höga månadslöner då och jag vet inte om vi hittade hela hans lön eller bara en del.  

Vill du höra den andra gången jag hittade pengar får du vänta tills imorgon, då kommer del 2. Du får gärna lämna en kommentar och berätta din historia!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment