Thursday, September 19, 2019

Fortnox rusar till nytt rekord!



Fortnox aktie gick upp nära 170% i år! Idag var det kursrekord på 180 kr! Är det inte helt underbart med en avkastning som är mer än 10 gånger bättre än proffsens som satsar på 15% per år? Det är klart att Fortnox inte går upp 170% varje år men lyckas de höja priser och få in fler kunder varje år, så är 30% ökning inte orimligt i snitt per år. Det visar att en vanlig aktiesparare kan slå index och analytiker hur lätt som helst, bara man gör lite research och tror på att bolaget kan leverera många år framåt. Vem vet, kanske Fortnox är nästa Apple? 

Aktien går starkt uppåt och bolaget har inte lämnat ut några pressmeddelanden. Det jag tror är att stora fonder köper in sig i Fortnox som ökar kursen snabbt. 

P/E talet är snart 100 igen, vilket är väldigt högt och hade jag haft många aktier, hade jag sålt av lite igen då jag tycker det är orimlig värdering, men det har jag inte längre då jag tog hem en vinst, dubblade mina pengar helt enkelt. I min förra analys som var den 2:a augusti här skrev jag att historisk P/E för Fortnox är på 45. Nu är det dubbelt så dyrt att köpa aktien. De måste verkligen leverera för att kursen inte ska slaktas. De har levererat bra hittills och oftast över förväntan. Enligt mina gamla anteckningar handlas Fortnox snart för vinstförväntningar på året 2021. Jag skrev att då är aktien värd 202 kr. Det kan vara så att stora spelare har köpt aktien långsiktigt och ser att det kommer att växa in sig i värderingen om ett par år. Kanske ännu snabbare.

De aktier jag har kvar behåller jag tillsvidare och inte säljer dom. Hoppas på 10% utveckling varje år i kursen och lite utdelning genom åren. Bra bolag som jag lyckades köpa rätt, synd att jag inte köpte mer då. Ingen vet dock hur framtiden blir. Jag lär mig fortfarande. Köp och behåll bra bolag är det som oftast funkar bäst.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment