Wednesday, September 4, 2019

Billerud investerar



Det var ett tag sen jag har uppdaterat bloggen och det är för att jag är på jobbet måndag till fredag och kvällarna är redan korta. För att sitta framför skärmen ett par timmar till är inget man ser fram emot. Jag loggar in som vanligt på konto varje dag och följer nyheter och sorterar fram det som är viktigt för just mig. Det hela tar 10-20 minuter och sen gör jag annat. Oftast finns det inga viktiga händelser så loggar jag ut. 

Idag är alla mina 12 bolag på plus och dubbelt så bra än OMX30. Det har gått upp 1,5% på en dag, vilket är helt ok med tanke på en normal börsdag. När det kommer en bra dag på 2% eller mer, så brukar gå mina aktier ännu bättre, alltid roligt att se pengarna växa och jag njuter av det varje dag, kanske därför loggar jag in så ofta. Jag gillar även när börsen går ner och alla får panik och börjar sälja, då kan man passa på och fylla sina innehav. Efter regn kommer sol. Det kan ta olika länge men det kommer. Just nu är jag fullinvesterad och väntar på lönen så jag kan fortsätta min resa för en bättre framtid.

Som jag nämnt innan, om du vill bli rikare än du är idag, fortsätt amortera varje månad, investera det du kan, helst 10% eller mer på börsen i aktier eller billiga breda fonder, spara lite vid sidan om, sälj skräp du inte använder, slösa inte pengar och använd sunt förnuft. 

Billerud har börjat investera i andra bolag enligt mina undersökningar, denna gången är det Recycl3R som utvecklar digital plattform som underlättar återvinning av engångsförpackningar. En lösning som kan användas globalt.



Jag har inte hunnit att gå in i detalj hur det fungerar men av det som jag snabbläste på deras hemsida så står det att man kan återvinna produkter och på något sätt samla poäng för att sedan köpa med rabatt. Det finns även förslag att företagen kan göra tävlingar och olika bonusprogram. Det finns mycket information både för företag och kunder att kunna sortera rätt och hitta närmaste återvinningsstation. Recycl3R tror att det är framtiden och återvinningen blir mer och mer relevant i dagens samhälle. Det finns redan bolag som är intresserade, som Colgate, Mondelez, Mars, Danone med mera. Du får gärna läsa mer om bolaget på deras hemsida här.

Visst hade det varit häftigt om företaget lyckats med sin ide? Jag hade gärna använt deras tjänster, då jag har ibland udda saker att slänga och ibland vet man inte vart. Det som jag har just nu är tvättmaskin, stege, parabol, kablar, batterier, lampor, rör och annat otrevligt som ska slängas. Ska köra till stationen och kolla om de kan ta emot allt jag har.

Vi får se om det blir fler överraskningar från Billerud, deras aktiekurs är nerpressad till strax över 100 lappen och få som vill ha bolaget. De flesta väljer helst andra skogsbolag. Jag ser mycket potential och framtida vinster, speciellt nu när den nya maskinen ska igång i grums, alla investeringar som görs och Billerud har sålt precis en stor del skog för ett riktigt stor summa som ska antingen investeras ännu mer, betala av skulder eller dela ut till oss aktieägare. Jag tror det blir lite av allt och vi kan förvänta oss ännu högre utdelning i maj 2020. 


No comments:

Post a Comment