Monday, October 21, 2019

Skatt på plastpåsar



Plastpåse är alltid bra att ha. Man kan bära matvaror hem, använda till sopor eller förvara något i den. 

För några år sedan fick vi påsar i affärer helt grattis oavsett vart man handlade. Vilka goda tider det var, jag köpte aldrig avfallspåsar. Tyvärr är goda tider slut, inte så länge sedan fick vi en ny lag där vi får betala för påsarna i affärer. Jag tror det är 2 kr som dras för plastpåsen om du köper något idag.

Regeringen skrev idag att de planerar att införa en skatt på både tunna plastpåsar för frukt och vanliga påsar som finns vid kassan. Det borde börja gälla från och med 1 maj 2020. Skatten är planerad att ligga på 3 kronor för vanliga påsar och 30 öre för små plastpåsar.

Skatten ska ligga på den som tillverkar påsarna och de som importerar dessa, men det kommer säkert ändå vi konsumenter att betala. Det har alltid varit så att konsumenter får betala. 

Vanlig påse kommer att kosta mellan 6-7 kronor nästa år, uppskattar Svensk Handel. En liten fördel i det hela är att skatten omfattar inte fryspåsar, soppåsar och enligt min uppfattning hundpåsar. 

Om regeringen vill minska användningen av plastpåsar, varför inte förbjuda det helt? Eller höja skatten till 50 kr styck? 

Själv använder jag sällan vanliga påsar, mina är i tyg och kan återanvändas 100 gånger om. 

Tänk på en familj som använder 4 plastpåsar i veckan, det blir 28 kr per vecka om det kostar 7 kr styck. Låter in mycket, men på ett år blir det 1 512 kr! För den summan kan man istället köpa ett par nya skor? Gå på spa? Köpa träningskort? Äta ute ett par gånger? Ny vinterjacka? Köpa julklappar till hela familjen? Köpa upplevelse? Listan är lång. 

I framtiden tror jag att allt plast kommer att ersättas med något annat som miljövänlig, nedbrytbar plast, papper eller tyg. Samt jag tror att det flesta kostnader och skatter om inte alla kommer hamna på oss konsumenter. 

Det är bara bolagen som kan kringgå kostnaden genom att lägga kostnaden på kunden. Bli delägare i bolaget istället, köp deras aktier så mår du bättre av det och får även en liten vinst genom åren som går. Det är vad jag gör.

Två Månadslöner aktie blogg

No comments:

Post a Comment