Wednesday, October 2, 2019

Lönesamtal



Att ha lönesamtal är nog lika jobbigt varje gång. Oavsett hur förbered man är så känns det i magen. Ibland går det bättre, ibland går det sämre men nästan aldrig som man tänkt sig. Själv hade jag ett lönesamtal nyligen och vill berätta hur det gick...

För det första var jag missnöjd med min lön (det är vi alla, jag vet). 

Jag var missnöjd för att chefen lovade mig en högre lön från början och när jag skrev på kontraktet insåg jag att den var mycket lägre. När jag tog upp det med chefen så sa hon att företaget sparar just nu på alla håll och kanter och hon kan inte erbjuda mig mer. Då kom vi överens att vi tar upp ämnet senare vid lönerevision. Jag var riktigt besviken då och hoppades att det skulle bli bättre sen.

Vid lönerevision blev inget bättre, en ökning på standard 2% och inte en krona mer, fortfarande under det beloppet vi kom överens om i början. Jag var så trött och förbannad att jag visste inte ens om jag ville jobba kvar. Så dåligt av chefen att göra så. 

Halvår senare tog jag upp samtalet själv med chefen och förklarade att jag är riktigt missnöjd med lönen (det var förra veckan). Den är inte det vi kom överens om och jag har jobbat här i snart två år och kan mitt område. Jag borde få mer sa jag. Under tiden jag jobbade har kommit in nya medarbetare som fick samma lön som jag vilket är helt orimligt.

började hon försvara sig, hon minns tydligen inte vårt första lönesamtal där vi kom överens om högre lön. Hon tyckte heller inte att jag var tidsoptimist då jag ofta säger att det är lugnt, vi hinner (jag hann alltid utan övertid). Hon påpekade även att jag tog fika när andra satt och jobbade. Det hände en gång på nästan två år, spelar det någon som helst roll i detta sammanhanget!? 

Det fanns ingen som helst förhandling om lönen, jag sa vad jag tyckte och hur mycket bra jag gjorde och hon sökte efter alla fel jag hade. Ska en bra chef söka efter fel hos sina medarbetare? Ska en chef ljuga? Ska en sådan chef vara en chef kan man undra? Det är riktigt lågt av henne.

Bilden uppe visar min ansiktsuttryck under samtalet, en riktig frågetecken. Jag söker annat just nu, tråkigt men sant.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous03 October

    Vad tråkigt, hoppas det blir bättre sen!

    ReplyDelete
  2. Anonymous06 October

    Chefen är arbetsgivarrepresentant vilket är viktigt att komma ihåg, således är en del av uppdraget att hålla nere löner och övriga kostnader i så stor utsträckning som möjligt. Det finns dock vissa saker som man absolut inte får göra som chef och en sådan sak är att ljuga för underställda (jag får intrycket att din chef ljög om lönen för att få dig att skriva på och sen kom med lite icke-bindande fluff om att se över lönen i samband med kommande lönerevisioner). Det låter som att det bästa för dig är att byta arbetsgivare då förtroendet förefaller vara förbrukat. Acceptera situationen som den är och byt innan du blir bitter! Jag har haft kollegor som blivit bittra och sura för att de fått en eller ett par hundralappar mindre än andra, lär dig att frikoppla ditt egenvärde från ditt lönekuvert!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med dig, det finns säkert något bakom det hela som jag inte känner till. Jag har börjat söka annat och går så fort jag får ett erbjudande. Ibland är trivsel viktigare än lönen.

      Delete