Thursday, October 3, 2019

Branschfördelning



Såhär ser branschfördelning ut på mina bolag just nu. Jag har försökt att hålla den i balans. Grovt räknat så är målet att ha:

15% Skog 
15% Bank
15% Fastigheter 
15% Industri
10% Tjänster
15% Investmentbolag
15% Dagligvaror

Kanske skulle även gå att trycka in ett par procent förhoppningsbolag.

Beroende på vad som händer i världen och i vissa bolag, kommer jag att vikta om lite. Om av någon anledning Axfood eller Ica faller till låga nivåer, då kommer jag öka upp till kanske 10-15% istället för dagens 2,6% i dagligvaror. Du kan läsa på nätet att till exempel ICA är riktigt dyr just nu, nästan samma gäller Axfood. Därför är mitt innehav i den branscher låg.

Angående Swedbank är det motsatta, den är riktigt billig därför är det mitt största innehav. Den är lika stor som SCA och BillerudKorsnäs ihop.  

Sakta men säkert bygger jag upp även fonden SPP Aktiefond USA, för diversifieringens skull. Imorgon kommer jag lägga upp en liten video om risk, så ni får lite koll på hur man gör en bra riskspridning. Om en av mina branscher går ner mycket, andra håller portföljen ändå på plus. Därför ska man inte ha bara en bransch i portföljen. 

I mitt portfölj lyser det rött på Swedbank, men portföljen går ändå plus. Lite rött är bra för portföljen, då kan man köpa samma bolag billigare.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment