Tuesday, October 1, 2019

Sparkvot september 2019



Vad är sparkvot? Det är ditt sparande, investering och amortering dividerat med din inkomst gånger 100. Då får du en procent som visar hur mycket du sparar. Det är väldigt populärt bland bloggare att se över ekonomin och ta reda på hur mycket av lönen går till sparande varje månad. Jag gör ett försök.

Nu när september månad är slut har jag räknar fram min sparkvot och det blev hela 57%! När jag läst andras bloggar, ser jag att jag ligger rätt bra till. 

Kronan till miljonen 62%

Pappa betalar 22,1%

Thedividendstory 47%

Det blev ungefär lika stora delar i sparkvoten, då jag tycker att investering och amortering är lika viktigt. Jag vill bygga portföljen för att få mer utdelning nästa år och samtidigt minska bolånen innan räntorna börjar gå upp. Tredjedelen som är kvar kommer nog gå till köksrenovering längre fram. Vilket är en annan sorts investering. 

Hur ser din sparkvot ut? 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment