Monday, October 7, 2019

Billigare Elavtal



Elpriset har gått upp, det har det flesta av oss märkt. Då blir man fundersam om det finns billigare alternativ hos andra leverantörer. Vissa byter leverantör varje år för att spara så mycket det går, jag har försökt att undersöka detta, då jag själv behöver förnya mitt avtal.

Fast eller rörligt? Jag använder mig av rörligt pris då i längden är det billigare alternativ oavsett vilket leverantör det gäller. 

Det du kan göra är att byta till vilken leverantör som helst i landet, men du kan inte byta elnätsbolag för att de är bolaget som har sina kablar kopplade till ditt hus. Enda sätet att byta är flytta. Jag har gått igenom några leverantörer som du kan se nedan. 

Om du använder 10 000 kWh per år som jag gör och bor i villa i södra Sverige, så hamnar priser enligt nedan. Priserna visar el för rörligt pris inklusive alla skatter och avgifter. Vissa av bolagen erbjuder rabatt under begränsad period, men jag tog inte med rabatter för att tiden går fort och rabatter försvinner lika fort. Här är grundpriser:

Enefit               56 öre/kWh + 420 kr i årsavgift 
Stockholmsel    57 öre/kWh + 180 kr i årsavgift
GodEL              57 öre/kWh + 300 kr i årsavgift
TelgeEnergi      57 öre/kWh + 540 kr i årsavgift
Eon                  57 öre/kWh + 600 kr i årsavgift
Karlstadsenergi 58 öre/kWh + 288 kr i årsavgift
SkellefteåKraft  59 öre/kWh + 540 kr i årsavgift
Vattenfall         61 öre/kWh + 540 kr i årsavgift
Telinet             65 öre/kWh + 588 kr i årsavgift
Göta Energi      66 öre/kWh + 708 kr i årsavgift

Vilket elavtal är då billigast? Alla är rörliga priser för september månad och har ungefär samma prislapp på 57-58 öre/kWh, det som är viktigt att ta reda på är årsavgift. Det jag har idag är på 420 kr och den nya erbjudande jag fick ligger på 600 kr vilket jag vägrar acceptera. Enligt de bolag jag undersökt så är Stockholmsel mest intressant.

Jag ska undersöka det vidare och återkommer om det blev ett byte på elavtal och till vilken. Behöver bara gå igenom några leverantörer till så att jag inte missar något bra alternativ. När har du bytt ditt elavtal senast?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment