Wednesday, October 9, 2019

Omförhandla rörliga bolån


Att få pengar är roligt, att jobba för dom är tråkigt, det är vi säkert överens om. Ibland dyker upp en möjlighet att jobba väldigt lite och tjäna mycket. Det har hänt för mig idag, låt mig berätta.

Ett samtal på 2 minuter minskade mina utgifter med 100 kr i månaden i 12 månader. Totalt kommer jag att spara 1 200 kr. Hur lyckades jag med det? 

Jag kom överens med min bank Swedbank att varje år omförhandlar jag min rörliga bolån. Idag var det dags att slå en signal och se vad min handläggare tycker om en räntesänkning. Det blev en kort paus och sedan sa hon, "jag kan erbjuda dig 0,10% lägre än du har idag". Jag tog såklart erbjudandet för att för mig det viktigaste är att inte få en ränteökning. 

Jag är fortsatt glad kund i Swedbank och ännu gladare aktieägare. Mars kommer snart och Swedbanks utdelning kommer att vara ungefär 9 kr per aktie. Äger man 100 aktier så får man runt 900 kr i plånboken, helt gratis såklart. En aktie kostar 134 kr, 100 av dom kostar 13 400 kr. Ibland ökar Swedbank utdelning ibland minskar den, men i snitt går den upp, så ungefär på 8-10 år får du tillbaka alla dina 13 400 kr genom utdelning. Även kursen går upp och ner och efter så många år har den säkert gått upp. Då får du även en vinst där om du säljer alla aktier. Under tiden som aktieägare lär du dig massor, så det blir en win, win, win. Mycket bättre än att ha pengar på kontot helt enkelt. 

Nu är det lättare än nånsin att skapa konto och börja köpa aktier, blev du nyfiken, skapa en konto på Avanza, se annons på höger sida och börja bygga din egen portfölj. Det finns många bolag på Stockholms börsen i många olika prisklasser, från 50 öre aktie till 1 000 kr aktie. Låt inte priset avskräcka dig, det är utdelning som är viktigt. Den brukar ligga på mellan 2-5%. Ger inte bolaget utdelning då är det kursen som är viktigt, den ska gå upp. Det ska finnas potential för bolaget att växa och köpa konkurrenter. 

När har du omförhandlat rörlig bolån sist? 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Härligt, skönt med lägre kostnader! Jag har lägsta möjliga räntan (1,29%) på SBAB, svårt att omförhandla den :-). Äger för övrigt aktier i Swedbank jag också, och hoppas på lite sköna slantar på sikt!

    Må så gott!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Louise, 1,29% är riktigt bra! Hoppas du har inte många år kvar att amortera! Tänk vad härligt det blir utan skulden, så mycket pengar över!

      Delete