Thursday, October 31, 2019

Nytt bolag i portföljen!



Vad är Embracer Group? Det är gamla THQ Nordic som bytte namn till Embracer Group den 2/10. Bolaget är känd för sina spel, som Metro, Saints Row, Dead Island, Darksiders med mera. Det finns över 100 spel på marknaden från bolaget, jag kommer inte lista ut dessa men många av dom är väldigt populära. 

Bolaget har 18 studios med över 2800 anställda utsprida över USA och Europa. Huvudkontoret är i Karlstad och VD är Lars Wingefors med 35% aktier i bolaget och 51% rösträtt. 

Embracer Group tillverkar spel för PC och övriga konsoler. Bolagets vinst har stadigt ökad sedan börsintroduktionen 2016. En aktie kostade 9 kr och har ökad till 80 kr på 3 år. Det är nästan 900% ökning på investerad kapital. Hade du lagt 900 kr så hade värdet på dina aktier varit 8 100 kr. Det är ett fantastiskt avkastning.

Det som hände idag är att brittiska analysfirman The Analyst gjorde analys att Embracer Group kommer att sjunka från 80 kr till 30 kr inom 2 års tid. En av punkterna varför bolagen ska gå sämre i framtiden är att bolaget är inte tillräckligt granskad av investerare. Att bolaget är övervärderad av svenskarna. I analys skrivs det att aktien är en bubbla och är inte värd så mycket som den gör idag. Enligt The Analyst uträkning är den värd 60% lägre, alltså runt 30 kr. 

Aktiekursen rasade med nästan 15% idag. Jag som hade bolaget på bevakning, då jag tyckte att kursen var lite hög blev hur glad som helst. Nu kan jag börja köpa in mig i bolaget. Jag brukar ha några bolag på bevakningslista och när kursen är rätt så köper jag. Jag har gjort min analys, jag har följt senaste rapporterna och tycker att bolaget är riktigt bra. Hoppas det sjunker lite till imorgon så jag kan öka innehavet ytterligare. 

Enligt min uppfattning är risken låg just nu och reward är lite högre. Med det menar jag att kursen kan falla ner -20% till men det kan lika väl öka 30% när rapporten släpps eller inom en snar framtid. 

Jag är ingen expert men vem som helst kan förstå hur mycket bulls*** det finns i denna analys. Bolaget växer, köper upp konkurrenter, slår rekord varje kvartal, spel blir bara bättre, längre och mer underhållande, bolagen finns i över 40 länder i världen och en riktigt smart och seriös VD. Förutom det så finns det 47 spel under utvecklingen idag som inte är utannonserade än. 

Två Månadslöner aktieblogg

No comments:

Post a Comment