Wednesday, October 16, 2019

Utveckling hittills



Genomsnittlig årsavkastning är ungefär 7-8% per år för hela Stockholmsbörsen. Som nybörjare dock förväntade jag mig ännu lägre avkastning på 4-5%. Hade jag fått det hade jag varit nöjd.

Efter många Youtube videos, nyheter och bloggar lärde jag mig att om man väljer fina, stabila bolag själv med bra varumärke och framtidsutsikter, så kommer avkastningen vara ännu högre än 7-8%. 

Jag gjorde analys på fina bolag och skapade min portfölj. Bolagen som jag valt har definitivt presterat bra och jag lyckades köpa dem när det var mycket oro på börsen. Det händer då och då. Köper man billigt så blir avkastningen ännu bättre. Det är aktier jag pratar om.

Som ni ser på bilden så har portföljen levererat nästan 30% på snart två år. En fin utveckling även när vi har mycket oro i världen som Brexit, handelskrig, penningtvätt skandaler, konjunktur som början vika ner och krig i världen. Kan tänka mig hur bra det kan gå när allt är underbart i världsekonomier.

Professionella investerare har som mål att växa sina portföljer med 15-20% varje år i många år framåt, oavsett vad som händer på marknader. Får se hur jag lyckas med min utveckling. 

Oavsett så går man plus på att investera, även efter avdragen skatt och courtage kostnader. 15% upp per år, det har jag aldrig drömt om. Fortsätter det såhär så dubblas min portfölj i värde på 5 år!

Två Månadslöner Aktier, blogg, aktieblogg

No comments:

Post a Comment