Monday, October 28, 2019

Axfood Q3



Axfood är ett av mina mindre innehav som jag planerar att utöka i år och under 2020. En stabil bransch med bra ledning och bra vinster. Rapporten för januari-september var bra och bättre än förväntningar.

Omsättning ökade till 37 700 MSEK (35 715 MSEK) 

Vinsten för perioden ökade till 1 319 MSEK (1 249 MSEK)

Vinst per aktie ökade till 6,19 kr (5,87 kr)

Axfood växer snabbare än marknaden och levererar bästa kvartalet hittills. Ovanpå det så pågår det flera investeringar inom koncernen för att möta den ökande efterfrågan.

Willys har öppnat en butik under tredje kvartalet och totalt finns det nu 205 Willys butiker i landet. Man kan handla online i 75 butiker och fler butiker kommer att erbjuda online handel under nästkommande kvartal. Online försäljning har ökat med 38% och öppnas i fler städer för att möta kundernas behov.  

Själv handlar jag ofta på Willys då jag tycker det är lite billigare än ICA och Coop, samt det finns det man behöver och butiker är lagom stora, så man hittar enkelt det man letar efter. Hos vissa konkurrenter kan man nästan gå vilsen, vilket jag ser som negativt. Ett bra bolag med bra framtidsutsikter.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment