Saturday, October 19, 2019

Castellum Q3



Lite lägre tillväxt än analytiker förväntade sig och aktie backade med -2,14% till en aktiekurs på 206,2 kr. Substansvärdet för Castellum är 186 kr vilket betyder att vi betalar en premie just nu på strax över 10%. Det är lite mycket men bolaget växer 10% om året, så nästa år växer bolagen in sig i den värderingen och kursen borde gå upp till 226 kr.

Projektet med E.On och Domstolsverket kommer att registreras i slutet av året eller i början på nästa år vilket kommer sannolikt höja aktiekursen mot 215 kr. 

Castellum har en minimihöjningsklausul vilket betyder att hyras får höjas med minst 2% varje år. Visst är det häftigt? Det är nog första gången jag hört detta att man får göra så. 


"Våra ägare kan förvänta sig en totalavkastning kring 10 procent årligen."
Denna mening är tillräcklig för mig för att känna mig trygg. Att tjäna 10% per år, varje år tackar jag inte nej till. Ränta på ränta kommer att bygga en riktigt fin portfölj över tid och jag är superglad att jag har börjat investera i Castellum. Såhär känns det nu:



Resultat per aktier för första 9 månader är 13,31 kr och förra året var det 18,49 kr. Det blev en minskning på grund av några större uppsägningar under kvartalet, men det kommer att vända längre fram, då det finns flera pågående projekt som kommer bokföras då. 

Mycket bra rapport och jag såg när kursen backade till 200 kr och jag velat köpa då, men tyvärr var jag på jobbet och när jag kom hem så kursen var nästan återhämtad. Börsen alltid förstärks i slutet på dagen, om den går upp, så blir det ännu dyrare vid klockan 5 och samma gäller när börsen faller, fler säljer när de kommer hem vid 4-5 tiden. 

Två Månadslöner aktieblogg

No comments:

Post a Comment