Saturday, February 8, 2020

Securitas: Stabil och bra rapport



Totalt har 9 av mina 13 bolag rapporterat och alla har höjt utdelningen förutom Swedbank och det visste vi redan för längesedan. Securitas är inte undantag och utdelningen kommer öka till 4,8 kr från tidigare 4,4 kr per aktie. Rapporten har varit lite sämre än vad analytikerna trodde, men vem bryr sig vad de tror, de flesta av dom räknar fel ändå. Om vinsterna ökar varje år så är jag nöjd och glad för min investering och fortsätter investera varje månad:

Nettoomsättning 110 899 Mkr (101 467 Mkr)
Resultat 5 738 Mkr (5 304 Mkr)
Resultat per aktie 9,20 kr (8,26 kr)



"Vår ambition är att fördubbla försäljningen av säkerhetslösningar och elektronisk säkerhet till 40 miljarder kronor till 2023." 
VD Magnus Ahlqvist

Jag tror starkt på en bra framtid för Securitas. Aktiekursen föll med närmare -6% under rapportdagen och det är på grund av för höga förväntningar. Nu när kursen är runt 145 kr så tycker jag att det är en bra köpnivå. När bolaget gör en vinst på 10 kr nästa år, 5 kr kommer att delas ut till oss aktieägare. Om värderingen är samma som tidigare år på P/E 18, då borde aktiekurs stå på närmare 180 kr nästa år. Jag kommer fortsätta köpa mycket Securitas i år innan kursen vänder uppåt. 

Rapporten är stabil och bra utan några större överraskningar. Vill ni läsa om bolaget och se över siffrorna själva, klicka på länken under:
https://www.securitas.com/globalassets/com/files/_interim-reports/2019/q4/final_q4_2019_sve.pdf

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment