Thursday, February 20, 2020

Embracer Group kanonrapport



Embracer aktier köpte jag i slutet på 2019 och på några få månader gick mina aktier upp med nästan +60%! Jag tycker att min analys har fungerar riktigt bra. Jag tittade på historiska siffror att bolaget går bra och tjänar pengar, jag tittade på intresset för aktien, jag hittade fonder som älskar denna aktie, jag har provspelat några av Embracers spel och tyckte mycket om dom, spel som tillverkas är väldigt populära bland spelare och enligt min uppfattning så blir deras spel bättre och bättre. Jag tror att Embracer blir riktigt stor och populär bolag i framtiden. Det finns oerhört många tillverkade spel men några av deras spel känner ni säkert till.


Biomutant kommer att ta lite längre tid att tillverka än man trodde först i början och det är för att bolaget vill skapa en bra spel med bra kvalité. Denna spelet kommer många gilla då man kan ändra utseendet på räven, ändra och bygga om vapen samt att spelet har rolig och spännande historia som passar både unga och lite äldre spelare.


Wreckfest är ett spel som jag har provat vilket är superrolig. Man kör runt på olika banor bland en mängd andra spelare och när man krockar så flyger bildelarna överallt på banan. Ett måste att prova.


A rats quest är ett spel som hade varit kul att prova när den släpps. Enligt trailer så är man en råtta som ska hitta sin partner som är en husdjur. När råttorna träffas så är planen att lämna huset. En väldigt intressant äventyr!


När Metro Exodus släpptes så såldes det runt 200 000 spel på några få dagar på Steam. Spelet har varit den största som Embracer Group har lanserat och den såldes väl. Det bästa är att det kommer fler bra spel i framtiden, därför gillar jag bolaget långsiktigt. Eftersom bolaget har bruten räkenskapsår så visar 2019 siffror mellan april och december:

Nettoomsättning 3 910 Mkr (3 490 Mkr)
Resultat efter skatt 151 Mkr (212 Mkr)
Resultat per aktie 1,85 kr (1,04 kr)

Det händer mycket i bolaget och snabbt vilket gör att det är svårt att tolka deras rapport. Embracer köper upp konkurrenter, investerar i sina spel, vissa kvartal kan det vara mindre aktivitet och siffrorna kan visa sämre resultat, men i verkligheten det kanske förbättrar resultatet enormt i framtiden. Jag är i alla fall nöjd med rapporten, försäljningen ökar snabbt, resultat per aktie nästan dubblades och nyligen meddelade Embracer att Saber kommer köpas upp som tillverkar spel som:


Mud Runner där man ska köra genom en svår terräng med olika fordon. Kan vara en rolig upplevelse för dom som gillar verklighetsbaserade spel.


Witcher är superpopulär, det finns böcker, spel och även en film. Pinsamt nog vet jag inte vad det är för spel men många tycker om den! Jag hinner dock inte att undersöka över 100 spel som Embracer har. Jag tror säkert på att spelet är lika bra som alla andra.


World War Z är ett spel för Zombie fans. De kommer i hundratals och där står du med din vapen. Du får gärna kika på youtube video hur häftigt det ser ut.

Aktien gick upp med nästan +20% på rapportdagen så marknaden tycker mycket om bolaget och deras rapport samt framtidsutsikter! En duktig VD som driver bolaget framåt och snabbt. Embracer har meddelat att spelen säljs i cykler, vilket betyder att vinsterna fortsätter in i bolaget många år efter att spelen har släppts. Just nu tillverkas det 96 spel i bolaget där 52 är inte ens annonserade! Efter 1 april är planen att släppa ut två stora spel på marknaden inom 1 år. Häftigt! Har du spelat någon av dessa spel, vad tyckte du?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment