Sunday, February 23, 2020

Mest sålda varan i matbutik



Det är inte säkert att du har ens tänkt på det. Om du går in på Willys, ICA, Lidl eller Netto, oavsett vilket matbutik du går in på så är det alltid mjölkpaket längst bak i butiken. Varför är det så? 

Anledningen är att mjölk är en av de mest köpta varor i butiker. Varför står den inte längst fram då? Butikerna vet hur vi handlar och deras mål är att sälja så mycket som möjligt när du väl är där. När den står längst bak i butiken så måste du gå igenom hela butiken. Jag personligen kan gå in, köpa mjölk och gå ut. Många av oss däremot köper något på vägen. Oftast är det så att när du går in för att köpa mjölk, kommer du ut med en korg med varor...

Hela butikens planering är väl genomtänkt. Vid ingången brukar det vara blommor och nybakad bröd. Vissa butiker har även lugn musik. Det är så för att du ska känna dig lugn och avslappnad. Det första du handlar är oftast frukt och grönt, det finns även här en anledning varför. Undersökningar har visat att när du köper frukt och grönt först tenderar du belöna dig själv med skräpmat senare. Allt händer såklart omedvetet. 

När du har handlat klart är du troligtvis lite trött på alla val och då väntar det godis, tidningar och tuggummi i kassan. Jag förstår att det är svårt att inte köpa något där. Har du barn kan det bli ännu svårare...

Hur sparar man pengar i matbutik? 

1. Att köpa färdigkokta ägg, färdigskallade morötter eller hackad lök brukar kosta mellan 200-300% mer än att göra jobbet själv hemma. Det är mycket bättre att köpa oförberedda varor, då sparar du både pengar, slipper onödiga förpackningar och oftast håller varorna längre.

2. När du handlar, försök att titta på produkter både uppe och nere. Produkterna som är i ögonhöjd brukar vara dom dyraste. Välj annat och titta på kilopris. 1 kg basmati ris i 125 gram påsar kostar 50 kr, 1 kg utan påsar 25 kr. 

3. Ibland får man smakprover och anledningen till det är att du ska känna dig tvingad att köpa produkterna du smakade. Det är faktiskt svårt att smaka det och gå iväg. Jag har försökt många gånger och oftast köper jag dessa produkter ändå. Jag tycker synd om tanten som står där.

4. Matbutiker har större och större matkorgar, har du sett storleken på Lidl? Ica? Enorma. När vi använder oss av större korgar tenderar vi handla mer. Som innan, helt omedvetet. 

5. Gör en lista på det du behöver och följ den, det sparar mycket mer pengar än du tror. 

6. Handla inte när du är hungrig, då köper du mycket mer än du behöver. 

Om du handlar för 1 000 kr i veckan så är det ungefär 52 000 kr om året. Det går att spara många tusenlappar genom att vara förbered och titta på prislappen. Har du någon tips på hur man kan spara ännu mer pengar i matbutiken? Berätta gärna!

Två Månadslöner

12 comments:

  1. Ät aldrig ute, lär dig laga mat, gör alltid storkok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stora portioner hjälper mycket! Det som blir över kan man frysa :) Stora portioner är också alltid billigare, tack för den!

      Delete
  2. Kurdistan23 February

    Bli medlem på alla mataffärer (gratis) och utnyttja deras rabatter/erbjudanden. Handla på mindre kända mataffärer ibland, där brukar det vara billigare. Skippa sötsaker (förutom lördag), ha en fast matbudget som du inte ska överskrida. Säg att du har 300 kr kvar av matbudgeten och 1 vecka kvar av månaden, då får du skippa ute-pizzan och köpa 1 påse kycklingvingar t.ex. Det är ofta att man slänger enorma mängder mat som antingen ruttnar eller där man lagat för mycket av nånting. Försök att undvika att det händer genom att laga mindre eller göra t.ex olika former av soppor av resterna från maten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var många bra tips! Jag som medlem på t.ex. Willys har sparat många hundralappar genom att vara medlem.

      Delete
    2. Jag lagar ofta mycket mat och gör storkok med flit för att kunna frysa in mat. Jag slänger aldrig mat men om något blir kastat har jag märkt att det kan vara grönsaker som vi köpt för mycket av. I går fick jag slänga några tomater till exempel. Jag avskyr att slänga mat!

      Mvh, Anneli

      Delete
    3. Jag slänger 1 citron varje vecka och ändå köper vi två varje gång... jag lovar jag ska bli bättre på det!

      Delete
  3. Anonymous24 February

    väsentligt större än att se abstrakta siffror på en skärm (och numera ett "blipp" och betalning är klar utan du behöver göra något alls)

    Praktiserar dessa råd vid varje tillfälle jag är i en affär. Många brukar invända mot framförallt kundkorgen, men de har ju aldrig provat på i verkligheten - oftast med en invändning i stil med att de "minsann är en 25-barnsfamilj" och därför är det omöjligt.

    De flesta kan väl tänka sig att ha en lista, som de oftast knappt tittar på, och så är det bra med det. De flesta kommer ju heller aldrig att bli FIRE eller ens ha någon ekonomisk säkerhet att tala om

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte heller alla som vill spara pengar :) Alla är olika och alla behövs. Vi funkar bäst så.

      Delete
  4. Ohja, detta stämmer verkligen SÅ väl!! Helt rätt det du skriver haha :D

    ReplyDelete
  5. Haha...ja det har du alldeles rätt i. Man får gå igenom hela butiken för att nå mjölken. Bra tips du listar här! Jag går alltid till affären med en lista nuförtiden för att undvika spontaninköp. Jag utgår oftast från kampanjbladen när jag planerar måltiderna och försöker handla så sällan det bara går. Jag saknar kupong-systemet som jag använde i USA där jag oftast hade en rabattkupong för varje vara jag köpte.

    Ha en fin dag!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag brukar titta i kylskåpet innan jag ska handla. Då vet jag vad som finns redan :) Ja i USA är det många kuponger! Har sett på youtube!

      Delete