Thursday, February 13, 2020

Vinsterna ökar i Fortnox och NIBE



Jag ångrar fortfarande att jag sålde halva innehavet i Fortnox när den gick upp 100% i min portfölj. Anledningen att jag ångrar är att bolaget gick 100% till och jag tror den kommer fortsätta upp några år till. En kort sammanfattning av helåret 2019 jämfört med 2018:

Nettoomsättning 532,1 Mkr (374,4 Mkr)
Resultat efter skatt 134,9 Mkr (78,9 Mkr)
Resultat per aktie 2,26 kr (1,32 kr)


Efter att ha följt bolaget i mer än två år kan jag redan nu säga att Fortnox kan värderas till P/E 100, vilket betyder att bolagets vinst kan värderas hundra gånger. Nu när vi vet att vinsten för 2019 var 2,26 kr så betyder det att aktiekurs på 226 kr är helt rimligt då vi har haft liknande värdering innan. Jag tror att kursen sakta kommer stiga till 215 kr och mot 250 kr i slutet på året. Idag kostar en aktie strax över 200 kr.

Utdelningen för 2019 kommer höjas till 0,5 kr per aktie från tidigare 0,35 kr.

Om jag hade haft extra pengar hade jag nog köpt mer i Fortnox. Det är bara mina tankar och du ska självklart göra egen analys! För er som inte vet så sysslar bolaget med redovisning, bokföring, fakturering, lön, försäkring och mycket annat.


När jag läste rapporten så var jag helt säker på att NIBE aktiekurs kommer falla med runt -7%. Den gick upp istället med 5,1%. Man vet aldrig hur börsen och investerare tänker. Resultatet 2019 var som vanligt bra:

Nettoomsättning 25 342 Mkr (22 516 Mkr)
Resultat efter skatt 2 184 Mkr (2 072 Mkr)
Resultat per aktie 4,31 kr (4,11 kr)

Även här höjs utdelningen till 1,4 kr per aktie från tidigare 1,3 kr. Än så länge har alla mina bolag höjt utdelningen förutom Swedbank. Ett bolag kvar som inte rapporterat än, vilket är Veteranpoolen och jag tror det blir höjd utdelning även där.

Har inte hunnit läsa rapporten noggrant, men med hjälp av börsdata och tidigare P/E värdering, kan jag konstatera att om jag räknar lite högt på P/E 25 som bolaget aldrig varit så högt värderad senaste 10 åren så borde aktiekurs ligga på 108 kr. Som sagt högt värderad. Idag är kursen på 180 kr. Enligt min uppfattning så är NIBE väldigt högt värderad idag och borde kosta mycket mindre. Aktier du köper idag kommer att bli rätt värderade om ungefär 3 år. Så det gäller att inte sälja helt enkelt om du vill tjäna pengar på NIBE aktier.

Om börsen av någon anledning kommer värdera bolaget på samma sätt om 3 år så kursen kommer då att stå på närmare 300 kr, då är det ett fynd idag. 

Framtiden är väldigt svår att beräkna och det bästa är att köpa aktier du tror på långsiktigt och behålla dom minst 5 år för att tjäna pengar på det. Om bolaget går bra, vinsterna ökar så kommer kursen att också gå upp till slut. Om kursen faller så det är bra läge att köpa mer. 

NIBE säljer produkter som vedpannor, värmepumpar, kaminer och liknande. Även vår framtida bergvärmepanna kommer att vara från NIBE. En självklar val helt enkelt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment