Thursday, February 6, 2020

Axfood: Stark resultat för 2019



Rapporten som släpptes klockan 7 idag visade bra resultat. Sista tre månader under 2019 har gått bra och vinsten per aktie ökade till 1,68 kr jämfört med året innan på 1,54 kr per aktie. Om vi tittar på helåret 2019 så har Axfood levererat bra vinster, lite under analytikernas förväntningar dock. Det kan påverka aktiekursen negativt idag men jag är 100% säker att aktiekursen fortsätter gå upp under året. 

Nettoomsättning 50 740 Mkr (48 085 Mkr) En ökning på 5,5%
Resultat 1 679 Mkr (1 577 Mkr)
Resultat per aktie 7,87 kr (7,41 kr)


Styrelsen föreslår en utdelning på 7,25 kr per aktie vilket är 92% av vinsten och ändrade utdelningspolicy. Utdelningen ska istället betalas ut två gånger under året. 3,75 kr betalas ut i mars och 3,5 kr i september. Enligt mig så är det enda negativa i rapporten med delad utdelning. Det som jag gillade mycket med Axfood var att bolaget betalade ut hela utdelningen som jag kunde återinvestera direkt i mars. Jag förstår dock Axfood att det är inte roligt att betala ut 92% av vinsten nu i mars. Annars väldigt bra rapport och jag hoppas att kursen faller under 200 kr men är väldigt tveksam till det.

Edit: När börsen öppnades klockan 9.00 föll aktiekursen med -5,6% till 195,35 kr som lägst, men innan jag hann att lägga en order så gick kursen tillbaka till 200 kr. Det gick snabbt! Jag hann dock att köpa några aktier på 198 kr. Jag tror när dagen är slut så slutar vi på -2% eller strax över 200 kr. En bra rapport och bra framtidsutsikter. I slutet på dagen brukar aktiekurs gå upp lite då det är fler köpare som loggar in på sina konton.

Om Axfood gör en vinst på 8,3 kr nästa år, vilket med stor sannolikhet kommer hända och om vi behåller samma värdering på P/E 26 så borde aktiekurs stå på ungefär 216 kr i februari 2021.

För 2020 planerar Axfood att investera mellan 900 - 1 000 Mkr samt öppna mellan 5 - 10 nya butiker. VD för Axfood Klas Balkow har även meddelat att Axfood fyller 20 år under 2020. 

Vill du läsa rapporten själv och gräva ner dig i siffrorna hittar du länken här:
https://www.axfood.com/globalassets/startsida/investerare/axfood-year-end-report-2019.pdf

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Häftigt med 20 årskalas i år för Axfood! Jag gillar bolaget mycket men tycker aktien är för dyr :)

    ReplyDelete