Wednesday, February 26, 2020

Sparkvot februari 2020



Vad är sparkvot? Det är ditt sparande, investering och amortering dividerat med din inkomst gånger 100. Då får du en procent som visar hur mycket du sparar totalt. Det är väldigt populärt bland aktiebloggare att se över ekonomin och ta reda på hur mycket av lönen går till sparande varje månad.

73% Frökeninvestera
70% Arbetsplanen
68% Thedividendstory
63% Kronantillmiljonen
60% Två Månadslöner
56% Thokesinvest

I listan ser ni även andra bloggare och deras sparkvot för februari. Två Månadslöner ligger rätt bra till! Det är viktigt att spara, amortera och investera så länge man kan. Ibland kan det hända saker i livet att man är utan jobb en viss period eller är sjukskriven, då är det tryggt att luta sig mot sitt sparade kapital. 

Februari månad är snart slut och under månaden blev det ingen större shopping samt inga överraskningar. Som vanligt så blev det ungefär lika stora delar i sparkvoten, då jag tycker att investering, sparande och amortering är lika viktigt. Jag vill utöka portföljen för att få mer utdelning i år och samtidigt minska bolånen innan räntorna börjar gå upp. Jag är 100% säker att bolåneräntor kommer stiga i framtiden, att ha 1-2% i bolån är onormalt. Tredjedelen som är kvar kommer nog gå till renovering av huset. Det finns alltid något som behöver rättas till eller uppgraderas. Som några av er redan vet så väntar vi på godkännande från kommunen att påbörja bergvärme installation. Det blir en rejäl faktura i mars och jag är skeptisk att det blir några fler aktieköp närmsta veckor, men man vet aldrig... 


Det som ingår i min sparkvot är amortering på huslån, CSN, aktieköp och det som blir över. Hur ser din sparkvot ut? Lämna gärna en kommentar om du inte är med på listan så lägger jag upp dig.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Riktigt fin sparkvot du har även den här månaden!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Känns bra att jag kan spara mer än halva lönen :)

      Delete
  2. Jag har svårt att mäta sparkvot eftersom jag haft lite kassa från ett arv, men nu är den slut och fr.o.m. nästa månad kommer jag kunna mäta på ett mer korrekt och rättvist sätt. Men runt 35% tror jag det blir denna månad, och nästa månad bör det kunna landa på 50% :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är väldigt bra! Många säger 10% räcker för att investera :) Jag har som mål att investera runt 20% av månadslönen.

      Delete
  3. Hej,
    Det där var ett nytt sätt att mäta sparkvot så nu lärde jag mig något nytt! Jag har bara sett min sparkvot som den summa som jag kastar på Avfart Frihet varje månad. Just nu är den sparkvoten 50%, men då har jag inte räknat in allt det där du listar, så den kanske är högre. Nu får jag tänka om.

    Kul! Man skall lära sig något nytt varje dag!

    Ha en fin dag!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härlig känsla att man kan spara halva lönen :) Ja, jag räknar med allt som sparas, skuldminskning är viktigt och sparande är också nödvändig. Nu kan jag lugnt köpa aktier när allt faller :)

      Delete