Saturday, February 22, 2020

Snart är det vår!



Bara en vecka kvar tills första mars och då kan vi glömma vintern och se fram emot sol och värme. Det bästa med våren är såklart utdelningssäsong. Ni som äger aktier vet att man får flest utdelningar i april och maj. I år delar OMX30 (30 största och mest handlade bolagen) ut ungefär 166 miljarder kronor. Enligt Avanza kommer jag få nästan 10 000 kr under 2020 från utdelningar! Det är bara att göra samma resa 3 gånger till så är jag uppe i Två Månadslöner extra per år! Det är ungefär 6-8 år kvar till mitt mål. 

Bolaget som delar ut mest pengar under 2020 är Volvo, följt av banker och HM. Då jag har största portföljandel i just Swedbank och Volvo så känner jag mig nöjd med beslutet och mina tidigare analyser. Senaste dagarna har Swedbank aktie gått extremt bra och sannolikheten är stor att den fortsätter så under hela 2020. Penningtvätts skandalen är snart bortglömd, precis som jag trodde.


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Odla.nu

Just nu har Odla.nu fri frakt på alla fröer eller köp av minst 5 lökpåsar. Det jag gillar är att det kostar från 7 kr för en påse fröer och då har man sommaren räddad. Varje år planterar vi sallad, tomat, morot, rädisa, gräslök, kålrot, dill, jordgubbar och även blommor i fönsterlåda, på gräsmattan och i krukor runt huset. Det är så fint! 

Varför gör vi det? För det första är det mycket billigare än att köpa än i affär. En påse sallad 20 kr, en påse gräslök 20 kr, dill 20 kr, det blir mycket pengar i slutändan. Odlar du dessa själv är det både roligt och du får mycket mer än du köper i affär. Vi kunde äta vårt skörd hela sommaren och det blev till och med lite över. Alla fröer kostade under 100 kr. Vi ska självklart göra om det igen. 

Kommer du plantera något i år?

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Härligt med vår snart! Vi brukar odla sallat, tomater och chilli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härlig känsla att odla eget och det är så lätt! :)

      Delete
  2. Härligt att våren är på ingång.
    Temperaturen igår låg på 18-20 grader och varmare såklart om du hittar lä.
    Carin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Här i Sverige är det 2-8 grader, blåser mycket och regnar dagligen... :) Vilken skillnad!

      Delete
  3. Hej TM, odla är både trevligt o gott samt ekonomiskt. Sista aspekten väger jag ej in, den är en bonus! Egen sallad är fantastiskt o 10 mil ifrån köpt sådan.

    ReplyDelete