Monday, February 10, 2020

Veteranpoolen under mina förväntningar



Enda anledningen att jag väntar på måndag är att börsen öppnar och då vill jag se en stor allmän nedgång i alla aktier för att jag ska kunna köpa billigt, men det händer inte längre som de gjorde under 2018. Jag är glad oavsett, går mina aktier upp så tjänar jag pengar, går aktier ner så kan jag tjäna ännu mer pengar längre fram. Observera att det gäller endast allmän oro på börsen, inte enstaka aktier. 

Idag rapporterade Veteranpoolen sina utförda timmar för januari och det blev en besvikelse igen. Utförda timmar faller senaste månaderna vilket i stort sett betyder lägre vinster och det gillar vi inte. Hela 2019 har varit ett helt ok år, men sista halvåret ser ut som Veteranpoolen har lite tufft och jag är orolig för 2020.

Februari: 51 500 timmar ( +8% )
Mars: 64 000 timmar ( +25% )
April: 77 000 timmar ( +17% )
Maj: 94 000 timmar ( +6% )
Juni: 81 000 timmar ( +1% )
Juli: 80 000 timmar ( +13% )
Augusti: 77 000 timmar ( 0% )
September: 79 000 timmar ( 0% )
Oktober: 78 000 timmar ( -2,5% )
November: 56 500 timmar ( -16% )
December: 42 000 timmar ( -13% )
Januari: 43 500 timmar ( -15% )

Jag är väldigt tveksam att de lyckas producera lika många timmar i år som de gjorde under 2019. Om de ligger på knappt över 40 000 timmar så behöver dom jobba dubbelt så många timmar mellan april - oktober för att komma ikapp förra årets siffror. 

Min hjärna behöver några dagar att fundera på det om de är värt att behålla aktier eller sälja allt och köpa annat istället. Veteranpoolen är en förhoppningsbolag, vilket betyder att man hoppas på bättre vinster i framtiden och risken är hög att de inte blir av. Siffrorna ändå visar sitt.

Positivt är en hög direktavkastning (utdelning) på över 5% per år samt en trend att vi blir äldre och det är bra nischad affärsidé som borde vara bra aktie på sikt. 

Negativt är en dålig omsättning i aktien. Det finns risk att vissa dagar kan det bli svårt att sälja sina aktier då det kan saknas köpare. Dåligt är även utförda timmar som inte växer. På ett sånt litet bolag borde allt peka uppåt enligt min uppfattning. Några enstaka gånger kan vi förlåta en miss, men inte konstant. 

28 februari kommer årsrapport där jag är nästan hundra på att resultat kommer visa fina och bra siffror för 2019. Aktien kommer stiga uppåt den dagen. Utdelningen kommer även meddelas ut och jag tror på samma 1,1 kr per aktie om inte mer. Det kan vara ett bra läge att sälja hela innehavet i Veteranpoolen. Definitivt inte idag när kursen föll med -5,39%. Sen kommer det säkert stå tuffare marknad framöver med mera... 

Vad hade ni gjort? Sålt allt vid rapportdagen eller behålla ett par år till för att se om det vänder uppåt igen? Det är inte lätt att vara investerare... 

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Bra förhållningssätt till upp- och nedgångar - det blir "visnt" oavsett om börsen går upp eller ner :) Tack för uppdateringarna om Veteranpoolen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas informationen är nyttig för dig :)

      Delete

  2. Jag heter Silvia Scali och är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag kommer att vittna om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare Pierre Michels tjänst. Jag började procedurerna med henne i fredags och på tisdag klockan 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelse på att överföringen av min begäran på 950.000 kr skickades till mig. mitt bankkonto väldigt tidigt, till min stora förvåning lyckades överföringen. Här är hans E-mail : combaluzierp443@gmail.com


                         E-mail : combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete