Saturday, February 1, 2020

Portföljuppdatering Januari 2020



Under januari har jag köpt Investor, Swedbank, Billerud, Volvo, Axfood och Securitas. Största inköp under månaden har varit Axfood som jag har ökat från 3% till 4,4%. Långsiktig plan är att ha Axfood på 13%. 

Januari avslutades på nästan +5% i min portfölj medan OMX30 (30 mest omsatta bolag) på knappt över 0. Anledningen är att alla av mina bolag som rapporterade sina delårsrapporter har visat bättre resultat än marknaden förväntat sig. 

Alla bolag har gått på plus under januari förutom Axfood som tappade 8 kr och Securitas som tappade 10 kr per aktie. Jag tror att en del investerare är osäkra på rapporter som kommer nästa vecka därför väljer att sälja av lite. Enligt min uppfattning är Axfood rätt värderad på 200 kr och Securitas är lite billig, enligt mig borde kursen vara på 162 kr. Under februari är tanken att fortsätta köpa Axfood och Securitas, men om aktiekurs sjunker i någon annan bolag så blir det intressant att utvärdera och eventuellt köpa även där. Jag gör det för att jag är långsiktig i mitt sparande. 

Som det såg ut igår så har USA index gått ner en bra bit, så jag misstänker att världens börser ska ner på måndag, även här i Sverige borde det lysa rött i aktiekurser. Kanske uppstår en köpläge redan på måndag. Det är därför man ska inte vara fullinvesterad. Ibland uppstår fina köplägen och man får en chans att köpa bra bolag billigare.



Bilden ovan är min portfölj per den 31/1. Längst ner står det total avkastning på +17,76% men den tar inte hänsyn till utdelningar. Under mina exakt två år på börsen har min portfölj växt med +22%. Jag räknade fram det genom att ta mina insättningar +22% och då fick jag portföljvärde idag. En rimlig långsiktig avkastning borde vara på 8% om året. Det är vad vi hade senaste 20 åren på börsen. Min portfölj återspeglar inte hela börsen och då kan min avkastning bli bättre eller sämre vissa år. Det skulle inte förvåna mig om 2020 avslutas med +2% i min portfölj och då har vi 24% avkastning på 3 år.  

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Fin portfölj och grattis till flera rapporter som kom in bättre än väntat, t ex Volvo och Swedbank :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ser fram emot andra rapporter, speciellt Securitas :)

      Delete