Saturday, March 28, 2020

Aktieköp vecka 13



Under veckan har OMXS30 (30 mest omsatta bolag) har gått upp med 4,7% och mina innehav gick upp med 4%. DJ USA index gick upp ännu mer med hela 10,7%. Eftersom det var väldigt hög volatilitet (rörelser upp och ner) i USA så har jag passat på att köpa SPP Aktiefond USA.

Jag tycker att jag har alldeles för lite fond exponering och nu när USA har backat med nästan -30% så tycker jag att det är dags att köpa på sig lite även här. Bolag som Apple, Microsoft, Amazon, Google, Facebook går inte under efter denna pandemin, vissa till och med har visat högre efterfråga då många är hemma och handlar via nätet istället samt surfar ännu mer. Amazon till exempel behöver anställa 100 000 personer! Läs mer här.

I måndags fick jag första inbetalning från bloggen, i onsdags kom det utdelning från Axfood och i torsdags kom utdelning från Castellum. För dessa pengar har jag köpt fler fondandelar i SPP Aktiefond USA. 

Jag återinvesterar pengarna direkt då ingen vet när börsen börjar gå upp igen. Då blir ränta på ränta som starkast. Det är inte när du köper som är viktigast, det är även tiden i marknaden, ju längre du har pengarna på börsen desto mer hinner du ackumulera. Jag har tittat på mina innehav sedan start och jag ligger plus minus noll. Börsen är -20% i år och när den repar sig och går upp igen så blir den en fin avkastning. Jag gör som jag alltid gjort, köper mer när allt ser mörkt ut och mindre när börsen går starkt uppåt.

Om börsen går ner igen med -10% eller mer så köper jag lite till, men nu tycker jag att jag har handlat färdigt för denna gången. Det är bara luta sig tillbaka och vänta tills pandemin är borta. Hur har du reagerat på börsens nedgång?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Det låter som ett fint upplägg! Stort grattis till blogginbetalningen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack DS! Jag har fått snöbollen i rullning.

      Delete