Monday, March 9, 2020

Sämsta börsdagen sedan start



Sämsta dagen i portföljen sedan jag började! Portföljen gick ner -5,4%! På en dag! Senaste veckan har också varit brutal och min portfölj har gått ner med ungefär -15% på två veckor. Jag tänker på andra som har 1 miljon sparad och ser en nedgång på 150 000 kr eller mer... på några handelsdagar. För vissa är det ett årslön. Personer som inte har tålamod kommer att förlora mycket pengar. Klarar du inte sådana kraftiga svängningar borde du inte investera på börsen. Den bästa alternativet för dig är då en indexfond som du sparar månadsvis och inte följer utvecklingen dagligen.

Axfood (Willys) har klarat sig riktigt bra med nedgång på -1% idag och det är därför det är en bra nybörjaraktie. Alla borde ha antingen Axfood eller ICA i sina portföljer, då det är ett defensivt bolag. Aktien rekommenderas av mig och många andra sparare.

Oavsett läge på börsen så sparar jag långsiktigt. Jag vet att vissa år kan det gå ner -30% och vissa år gå upp med 30%. Det är så det fungerar här och om man inte har tålamod eller kunskap så är det lätt att förlora pengar. 


Eftersom det har skapat en underbar läge att köpa aktier så har jag passat på att köpa fler Securitas aktier (se bild). Senaste 8 månader visar -30% i aktien. Kursen är helt omotiverad på 116 kr. Marknaden har prisat in en 30% nedgång i vinsterna för 2020. Enligt börsdata så går vinsten per aktie upp sedan 2012. Även om vinsterna skulle bromsa in och kanske till och med sjunka med -10% till 8,28 kr per aktie så skulle en rimlig aktiepris vara 149 kr på lite längre sikt.

Jag förstår inte vad som händer men jag fortsätter köpa och ju billigare det blir desto gladare jag blir. Det är som att köpa 150 kr (som växer med tiden) för 116 kr. Helt galet. Jag är dock inte ensam att se möjligheter. Finanschef för Securitas Bart Adam har också köpt 6 957 aktier för nästan 1 miljon kronor! Han betalade 130 kr per aktie. Jag köpte nu 10% billigare än han. Det här kommer att bli bra på sikt. Desto billigare aktien blir desto fler intresserade köper aktien.

Vilka aktier handlade du idag? 

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Ja, Securitas är köpvärt nu! Köpte ett gäng sådana, några Resurs och några Investor (444:- vid öppning idag!) Tog även min första position i Svolder.

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är mycket som är köpvärd nu! Jag vill köpa defensiva bolag som Essity och ICA men de går inte ner i kurs... :(

      Delete
  2. Det är mycket pengar som har försvunnit i absoluta tal men jag tycker man ska fokusera på den procentuella utvecklingen. Jag köpte bland annat lite Telia igår.

    ReplyDelete