Wednesday, March 25, 2020

Drömmen om att starta eget



Det är många av oss som drömmer om att starta eget. Det kan vara allt ifrån en frisörsalong, egen verkstad, Youtube kanal, uthyrning, försäljning eller trädgårdsarbete. Det är många av oss som vill jobba för oss själva, göra det som vi tycker är roligt och som gör att vi växer. Många av oss vill inte vara bundna till kontorstider 8-17 och inte heller sitta i tråkiga och ibland onödiga möten.

En av mina drömmar är att kunna köpa en fastighet med 3-4 lägenheter, renovera dessa, måla om, snygga till, möblera och sedan skapa kontrakt och hyra ut dessa. Att kunna träffa personer som är i behov av en bostad, att ge dom möjlighet till en bättre och enklare vardag genom att hyra ut min lägenhet. Ibland drömmer jag om att jag har skapat riktlinjer på hur man ska bete sig i lägenheten, hur reglerna och kontraktet ser ut samt hur hyrorna betalar för huslånet och andra omkostnader. Hade varit ett fint kassaflöde.

Redan när jag var liten så har jag drömt om att vara mäklare, nu drömmer jag om att vara fastighetsförvaltare eller ägare av dessa. Jag vågar dock inte än att ta steget och köpa fastigheten, jag vågar inte misslyckas och istället sparar i fastighetsaktier som Castellum. De sköter allt åt mig... då får jag tyvärr inte besluta eller välja någonting.

Om man vågar ta steget för att starta eget så ska man såklart titta igenom sin budget, inkomster och utgifter. Planering är A och O i ett sådant beslut. För att allt ska gå smidigt och enkelt behöver man oftast ett lån, då det är få av oss som har mycket pengar liggandes.

Ett företagslån via Fedelta kan vara en bra start för att kunna köpa in saker man behöver. För mig hade det varit en kontantinsats för fastigheten. För att lånet och ränta inte ska äta upp mina vinster behöver man såklart räkna på det och anpassa kostnaderna till framtida kunder. Hade du haft ett frisörsalong så hade du nog köpt stolar, speglar och olika klippverktyg. Det är viktigt att titta på amorteringen och ränta när man lånar och dessa ska såklart dina kunder betala för. När kalkylen går ihop är det bara att starta eget företag. För mig går kalkylen inte ihop än, kanske i framtiden blir det annorlunda. Ibland går det bara inte att starta eget företag utan lån.

Om du skulle starta eget, vad hade du gjort? Varför? 

Två Månadslöner

Inlägget är sponsrad av Fedelta

No comments:

Post a Comment