Friday, March 27, 2020

Max 50 deltagare i en sammankomst



Idag har regeringen fattat ett beslut att man inte får ha fler än 50 personer i en sammankomst och det börjar gälla redan från och med söndag. Om man bryter mot förbudet kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Du kan läsa mer om det på polisens hemsida, det finns såklart många förklaringar på vad man får och inte får göra samt att det till exempel inte gäller när man är på torget, tåget, simhall, köpcenter eller liknande. Man kan fortfarande ha en privatfest med över 50 personer, det är faktiskt bra för dom som har tänkt att gifta sig snart tänker jag. Om gästerna kommer såklart, det är en annan femma.

Denna pandemi har påverkat rätt många familjer och företag, även jag fick jobba hemifrån och man vet inte hur länge det kan pågå. Som tur är så bor vi lite utanför så slipper vi stora massor av människor. Jag tänker på dom som bor i storstäder eller inte har bil och måste ta buss eller tåg... jag tänker även på dom som har hundar som ska rastas eller stora familjer med små barn som vill gå ut och leka med grannarnas barn.

Det är jättetråkigt och det känns som att världen har fått nog. Nu är det en paus helt enkelt. Det är bara att avvakta och se vad som händer. Jag var ute idag och det var härligt med solen och +14 grader. Snart är det vår! Trevlig helg!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Blir spännande att se på vilken nivå restriktionerna landar :) Jag bor i Stockholm och har åkt buss etc i veckan. Det är generellt en hel del folk ute och promenerar ändå. På tunnelbanan etc är det signifikant färre folk än vad det brukar så det kanske till och med är mindre riskfyllt att åka tunnelbana nu än vad det brukar vara? :)
    Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är verkligen en av mest utsatta områden du bor i! Ta hand om dig! Hoppas det är över snart.

      Delete