Thursday, March 26, 2020

Investering i bergvärme




Hela trädgården är nu fylld med maskiner och utrustning. En lastbil har lämnat en enorm kompressor från Atlas Copco som ser ut som min vardagsrum, det finns även en borrig som borrar hål på 160 meter ner i marken, en container för skräp, ett flak där riggen blev transporterad på och en bil full med slangar och verktyg. Det ser ut som värsta arbetsplatsen hemma hos oss. När jag var ute och pratade med killen så behövde vi skrika på varandra, dessa maskiner låter en hel del.

Redan imorgon kommer en grävmaskinist som ska gräva från hålet fram till huset för att kunna dra rör och slangar in i källaren. Under helgen blir det mycket städning i källaren för att göra plats för andra killar som ska redan på måndag montera bort den gamla pelletspannan och installera NIBE bergvärmepump. Allt som allt så borde byte av panna vara klart inom 4 arbetsdagar, det är rätt fort tycker jag! Förutom väntetid på 6 veckor hos kommunen för att få det godkänt...

Det blir skönt att slippa pellets och allt vad det innebär. Jag har rengjort pannan varje månad det senaste 5 åren (förutom somrarna) och det är smutsigt kan jag säga. Förutom att det tar mycket tid så behöver vi även köpa in 6 pallar varje vintern som ska bäras in i källaren. 6 pallar väger 4 992 kg så det blir som en träningspass.

Prisökningar för pellets har varit extrema! Varje år har dom höjt priset vilket enligt mig är helt oacceptabelt. Vissa år med över 20%! Har blivit trött på det.

Hoppas att allt går problemfritt med installation och att det är färdigt nästa vecka. Då kan jag glömma den gamla pelletspanna och ta tag i andra renoveringar som behöver göras. Det kanske blir fler familjer intresserade när det är dags att sälja?

Sedan vill jag säga att det är härlig känsla när man ser sina aktieinvesteringar i verkligheten. Maten från Axfood som står i kylskåpet, NIBE värmepump i källaren, en kompressor från Atlas Copco som jobbar hela dagen utan paus (Investor äger 15%) och Volvo lastbilar som har levererat allt. Det är verkligen kvalité som enligt mig kommer med tiden växa världen över. Pandemi eller inte, dessa bolag kommer att vara kvar.

Har du något hemma som du är aktieägare i?

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment