Friday, March 6, 2020

Försäljning av Veteranpoolen



Veteranpoolen fick lämna min portfölj. Jag har funderat länge om det är rätt beslut eller ej och när börsen gick ner -12% på några dagar så insåg jag att det kan bli omöjligt att sälja innehavet vid större nedgång. Ingen kommer vilja köpa Veteranpoolens aktier av mig.

Man kan se hur stor omsättning är under varje aktie, till exempel under Axfood står det 84 989 715 kr. Det är alltså så mycket pengar som bytt ägare. När jag tittade på Veteranpoolen vid lunch så stod det 3 000 kr. Ikväll blev det fler köp och sälj och det ökade till 17 978 kr. Med andra ord kan det bli väldigt svårt att sälja en sån liten bolag som knappt någon vill ha. Det är mycket bättre att ha hög omsättning i aktien, då kan man köpa och sälja när som helst. En annan anledning till sälj är att antal utförda timmar som har minskat varje månad. Till sist så drabbas äldre och sjuka av corona viruset och på Veteranpoolen är det i stort sett alla som är äldre. För er som inte vet så är Veteranpoolen bemanningsföretag för äldre. När jag vägde fördelar och nackdelar långsiktigt så tycker jag att jag kan få mycket bättre avkastning i mina andra bolag.

Eftersom även fina bolag har rasat mycket i värde, så bestämde jag att sälja Veteranpoolen med +18% vinst inkl. utdelningar och köpa ett gäng andra bolag. Det som köptes under veckan var Securitas, Axfood och Volvo. 

Securitas har gått ner för mycket enligt mina uträkningar och då blev det ett större köp här. Anledningen varför den rasade så mycket hittade jag på nätet. Tydligen måste fonder sälja sina innehav när folk börjar ta ut pengar. Bra för oss som står på köpsidan. Nu är bolaget nummer två i portföljen. Ingenting har förändrats i bolaget jämfört med 1 januari och kursen är idag -24% billigare.

Axfood (Willys m.m) är fortfarande lite dyr, men den delar ut några kronor redan i slutet på mars. Med tanke på viruset så har folk handlat mer än vanligt, vilket gynnar bolaget och jag tror att första kvartalet blir riktigt bra. Ett bra köp både kortsiktigt och långsiktigt.

Volvo har mycket större risk att fortsätta ner, men med tanke på utdelning på 9,3% och en bra kassa och orderingång tror jag på en bra framtid även här. Det kommer definitivt påverka produktionen och vinsten till nästa år men till denna låga pris på 140 kr är det ett bra köp. En rejäl vinst förlust är redan inräknad i aktien. Många pratar redan nu att det kan bli extra utdelning även 2021.

Hur agerar du på börsen när den faller? Sitter du still i båten eller köper mer? Kanske har redan sålt allt? 

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Grattis till fin vinst! Delar helt dina tankar om att den låga likviditeten i aktien är jobbig, är nog sannolikt den största orsaken till att jag inte har kollat mer på bolaget.
    Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, det är lite tråkigt. Samtidigt kan man få bättre avkastning i andra bolag. I slutet är det ju viktigaste, att tjäna pengar.

      Delete
  2. Jag har också köpt Securitas. Till det pris som varit de senaste dagarna tycker och tror jag det är jättebra köpläge nu.

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. På 1 år har antalet aktieägare i Securitas växt med 50% :) Från 10 000 till 15 000 ägare. Kul att fler tänker som jag!

      Delete
  3. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete