Sunday, March 1, 2020

Aktieportfölj Februari 2020



Två Månadslöner aktieportfölj har fått mycket stryk senaste dagar. OMX30 (30 mest omsatta bolag) har gått ner -11% förra veckan och min portfölj har många bolag från OMX30 listan. Nedgången hos mig var samma på -11%. Den stora förändringen jämfört med januari var att jag köpte mycket Securitas, Axfood och Investor. Sedan start 2018 är portföljen fortfarande på +16% inklusive utdelningar.

Securitas har gått ner för mycket och borde värderas mycket högre tycker jag. Kursen idag är på 130 kr och för två veckor sedan publicerade Placera en artikel med köp rekommendation när kursen var på 148 kr. I artikel skrev dom även att värderingen är långt under de historiska nivåerna. Databasen Factset förväntar sig högre lönsamhet för Securitas de närmsta åren med både högre vinster och utdelningar. Faller kursen under 125 kr så köper jag fler aktier och då hamnar nog Securitas på plats nummer två i min portfölj.

Axfood är fortfarande lite högt värderad och aktiekursen borde stå närmare 160 kr. Eftersom det är en stabil verksamhet med stabila vinster och utdelningar värderas bolaget högre. Idag är kursen på 179 kr och enligt mig kan man börja småköpa hela vägen ner. Jag är ytterst tveksam att corona virus påverkar bolaget. Kanske till och med tvärtom? Har läst på nyheter att folk köper mer mat som konserver och liknande ifall man skulle bli instängd hemma och inte fick lov att gå ut längre. Kanske inte dålig idé att fylla frysen med mat om man är orolig?

Investor föll alldeles för mycket från 569 kr till 477 kr. Det är en -12% nedgång på en vecka och enligt ibindex värderas alla innehav till 612 kr. Det betyder att när du köper Investor för 477 kr får du en aktie som är värd 612 kr. Det heter substansrabatt och det är 22%. Enligt ibindex så har vi haft som högst en rabatt på 28,77% de senaste 5 år i Investor aktien. Enligt min uppfattning så borde inte kursen falla mycket mer än det har redan gjort, men man vet aldrig. När hela börsen går ner, så går allt ner, oavsett vad det är för värdering eller förväntade vinster. Jag förstår att det är helt ologiskt men så fungerar vår marknad. Det ger oss småsparare möjlighet att köpa bra bolag billigt och det händer inte så ofta. Jag passar på. Det har även kommit in fler nya Investor ägare och enligt Avanza är det 99 699 personer som har Investor i sin portfölj. Jag skrev om det för en vecka sedan. Investor är mest ägda aktie på Avanza och det är helt rätt.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Bra inlägg och fin portfölj! Jag är sugen på att kolla närmare på Securitas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, uppskattar din kommentar :) Du har ju varit på börsen mycket längre och när du säger att portföljen är bra så måste den vara bra :) Gör det, ett fint bolag med stabila utdelningshöjningar. Undrar varför den tappar så mycket...

      Delete