Tuesday, March 3, 2020

Panik på sociala medier




För tre veckor sedan har jag bestämt mig att pausa aktieköp för att jag tyckte att priserna var för höga och det var helt rätt beslut. Jag skrev i inlägget att jag väntar på fyndpriser. Det kom tidigare än jag trodde så jag fick passa på och handla aktier tidigare än jag planerat. Så fort kurserna börjar stiga så pausar jag aktieköp igen och njuter av uppgången samt utdelningar. Det är även bra att ha lite pengar vid sidan om ifall börsen faller ännu mer.

De flesta som köper aktier pratar om att de tänker långsiktigt och ska behålla dom i 10-15 år. Visst låter det klokt, men nu när börsen föll mer än -10% på några få dagar blev det panik. Alla facebook grupper och twitter fylldes med kommentarer som "jag sålde allt" eller "det blir bara värre" och även "rädda era pengar". Klarar man inte av att se portföljen falla -10% så ska man inte äga aktier. Enligt statistiken från tidigare år så kan börsen falla ner -39% på ett år. Det har vi haft år 2008. Vi har haft en liknande nedgång på -42% under året 2002. Det är inte många som vågar köpa aktier då men de som har gjort det blev såklart väldigt rika. Speciellt de som lyckades köpa riktigt billigt.


Oftast efter en stor nedgång rusar börsen uppåt. Året efter under 2009 gick börsen upp med 44%! Året efter under 2003 gick börsen upp med 29%! Vill du ha så låg risk som möjligt på börsen så ska du köpa aktier när börsen har kraschat. En nedgång på -30% är en perfekt tillfälle att börja köpa aktier. Det ska såklart vara bra, stabila, konkurrenskraftiga och lönsamma bolag. 


Eftersom ingen vet hur långt ner kommer börsen att falla, rekommenderas av många miljonärer att köpa aktier månadsvis. När börser går starkt så kan man investera lite mindre och när den faller som förra veckan så kan man investera lite mer och sedan bara fortsätta som vanligt. Långsiktigt kan man räkna med +8% per år. Vissa år blir det minus, vissa år tvåsiffrigt uppåt. Viktigt att lära sig detta tidigt. Glöm inte att det pengar som du investerade ska man inte röra. Vissa säger även att man ska investera pengar man har råd att förlora. 

Vi som investerar tänker långsiktigt mellan 5-50 år framåt. Att sälja på grund av lite oro är bara spekulation och det är ingen bra idé. Fröken Investera skrev några bra exempel på sin blogg som jag gärna rekommenderar att läsa. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Helt rätt tänkt tror jag. Sälj bara om det specifika bolaget börjar underprestera och du inte tror på det längre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis! Jag hade varit orolig om ett bolag går med förlust.

      Delete