Tuesday, March 31, 2020

Sparkvot mars 2020



Vad är sparkvot? Det är ditt sparande, investering och amortering dividerat med din inkomst gånger 100. Då får du en procent som visar hur mycket du sparar totalt. Det är väldigt populärt bland aktiebloggare att se över ekonomin och ta reda på hur mycket av lönen går till sparande varje månad.

82% Frökeninvestera
75% Dividendstory
74% Kronantillmiljonen
47% Två Månadslöner
10% Pappabetalar

I listan ser ni även andra bloggare och deras sparkvoter för mars. Två Månadslöner ligger lite efter! Det är viktigt att spara, amortera och investera så länge man kan. Ibland kan det hända saker i livet att man är utan jobb en viss period eller är sjukskriven, då är det tryggt att luta sig mot sitt sparade kapital.

Mars månad är snart slut och under månaden blev det lite shopping samt firande av flera födelsedagar. Denna månaden blev det olika stora delar i sparandet. Jag tycker att investering, sparande och amortering är lika viktigt, men eftersom börsen och vissa av mina bolag kraschade så passade jag på att köpa fler aktier. Jag vill utöka portföljen för att få mer utdelning i år och i framtiden. Samtidigt vill jag minska bolånet innan räntorna börjar gå upp. Jag är 100% säker att bolåneräntor kommer att stiga i framtiden, exakt när vet jag inte, men det jag vet att det tar tid att minska sina lån. Att ha 1-2% i bolån är onormalt i längden.


Renovering av huset är i full gång och det första vi gör just nu är installation av bergvärme. Det blir en rejäl faktura i april och jag är skeptisk att det blir några fler aktieköp närmsta veckorna, men man vet aldrig... 

Det som ingår i min sparkvot är amortering på huslån, CSN, aktieköp och det som blir över. Hade du klarat att spara 75% av din lön?

Två Månadslöner


No comments:

Post a Comment