Monday, March 30, 2020

Willys skyddar anställda med en plastvägg



Har varit på Willys igår och det fortfarande saknas mjöl och vissa sorter av pasta och toapapper. Förutom det har jag märkt att vid kassorna står det en stor genomskinlig plastskydd runt kassören. Stackare är nu helt instängda och jag är väldigt tveksam att det kommer att hjälpa om nu viruset kommer. 

Av det jag har hört så är små partiklar kvar i luften i flera dagar efter att man har hostat. Sedan vet vi ju inte om man rör på något (till exempel lämnar tillbaka varorna) om det kan smitta andra personer. Jag har kanske helt fel men jag tror inte att plastskyddet kommer att hjälpa, det är nog mer psykologiskt att medarbetare ska känna sig tryggare. 

Hoppas dom tar bort dessa snart då det känns väldigt konstigt att ha en sådan plastvägg framför ansiktet. Den är inte det renaste heller. Det känns som att kassören sitter i en kiosk nu. Har ni stött på något liknande i andra affärer eller sett något konstigt?

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Toppen! Jag tycker mer och mer om Willys. Varje gång jag har handlat där så har jag sparat hundralappar jämfört med om jag handlar på till ex. ICA på exakt samma produkter. Ser att mina aktier i Axfood ligger väldigt starkt till också.

    Ha en fin dag!

    Mvh,

    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner30 March

      Hej,
      Håller med! Det är mycket billigare än t.ex. ICA, Coop, City Gross och har mer att välja på än Lidl, Netto, m.m. Aktiekursen håller i sig bra, har inte sjunkit eller stigit allt för mycket i dessa turbulenta tider, ett bra bolag helt enkelt. :)

      Delete
  2. Anonymous30 March

    Jag gillar också Willys. Tyvärr bor jag inte nära en sådan butik nu, men när jag passerar en sådan så handlar jag nästan alltid där. Plastväggen har jag alltså inte sett, men det låter lite märkligt...Fast det är märkligt på många ställen nu för tiden! :-)

    Ha det fint!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pratade med en kollega så har hon också sett en plastvägg på Coop, kan bli fler och fler som följer "trenden"...

      Delete
  3. Anonymous02 April

    Hej,

    Då kan jag som medicinskt utbildad trösta dig med att viruset absolut inte svävar i luften i flera dagar.
    Det är en droppsmitta och även om vi vid nysningar skapar aerosoler så väger dessa mer än luft och kommer falla till marken om än långsamt.
    Viruset överlever förvisso på ytor som inte desinfekteras, men det måste komma till din mun, näsa eller ögon på något sätt.

    Därför kvarstår rekommendationen att hålla god handhygien vilket gör att om du tagit på något smutsigt så skall du tvätta händerna innan du rör ditt ansikte.

    Skyddsbarriärer fungerar alldeles utmärkt, det är på detta sätt som vi skyddar oss när vi hanterar smittsamma patienter i sverige och utomlands. Sen är olika smittor olika smittsamma och smittar på olika sätt. När jag jobbat med olika s.k. hemorragiska febrar (marburg och ebola) utomlands så har vi ENORMT mycket mer utrustning än vad som krävs vid influensor av olika slag.

    Sprid ingen rädsla, följ myndigheternas råd och rekommendationer så kommer vi klara ut detta.

    Tack för en bra blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow det var den bästa kommentaren som jag har fått hittills! Väldigt bra skrivet! Man blir lätt förvirrad när alla säger olika, man vet inte längre vad som är sant.

      Som du säger, sunt förnuft, bra hygien och avstånd från andra räcker långt! Tack för din kommentar!

      Delete